26 d’oct. 2015

La Col·lecció

LA COL·LECCIÓ
(a la Sala Beckett)



Quan li van donar el premi Nobel, Harol Pinter va fer un discurs d'acceptació del guardó, que com a mínim era curiós. "No hi ha gaire diferència entre el que és real i el que no ho és, ni entre el que és veritat i mentida alhora" va dir. Més endavant va aclarir que com a escriptor recolzava aquesta teoria però com a ciutadà no. Pinter era un gran escriptor, possiblement un geni, i es podia permetre certes llibertats, com la d'avui amb La Col·lecció, amb la que ens ha fotut la bleda al clatell. M'explico.
Aparentment l'obra es centra en la recerca de la veritat, així, ras i curt, però Pinter ens enganya. Quin dels personatges està més interessat en que allò que sembla que ha passat hagi passat de veritat? Estem davant d'un joc i per això dic que el premi Nobel s'ha quedat amb nosaltres.
L'acció comença amb una trucada estranya a hores intempestives, des d'una cabina, a la vivenda que comparteixen dos homes. Després els veiem esmorzant i per la manera com es comporten podríem deduir que són parella, homosexuals. Pensem massa? Una altra parella, a l'altra cantó de l'escenari, en un altra ambient es comuniquen d'una manera terriblement freda. Són parella? Sí, estan casats. Tot això se'ns presenta en seqüències curtes, molt curtes amb apagades de llum entre unes i altres que transmeten un dinamisme com si tinguéssim pressa. Al cap d'una estona descobrim que hi ha hagut una hipotètica relació extra conjugal entre un dels homes del primer pis amb la dona del matrimoni. Tot és força confús i la manera de plantejar-ho i demanar comptes per part del marit és força estranya.
La Beckett a la italiana però a l'inrevés del que és habitual, al llarg, amb el que podríem qualificar d'un escenari amb una boca immensa. A l'esquerra el pis dels dos homes i a la dreta el del matrimoni. Al mig (el carrer) la cabina telefònica des d'on es fan unes quantes trucades. Albert Pla ha optat per una direcció que en podríem dir "esquemàtica" amb canvis continus de quadres amb apagades de llum, pim pam, pim pam. Ha fet mantenir els actors en una volguda ambigüitat, com defensant la "seva veritat" que al final ha obligat a l'espectador a escriure el seu final. Si aquesta era la intenció, penso que ho ha aconseguit.
No és una peça fàcil. Crec que Òscar Intente, Alberto Díaz, Laura Pujolàs i Sergi Torrecilla —que a la vegada ha actuat com a il·luminador— han aconseguit fer-nos creure el que interpretaven, tot i saber que ens enganyaven, però ara no ens fem els melindrosos; tots sabem que el teatre és un conveni en que els espectadors paguem a gust tot i saber que uns actors pujaran al escenari i ens enganyaran i nosaltres estarem contents com a consentidors que som. Vaja, una mica com allò de ser cornut i pagar el beure. Ara no sé si és més recargolat el Pinter o jo.
La Beckett pràcticament plena i el pública ha aplaudit amb ganes, tot i que no sé perquè un dels actors no semblava estar content. Misteris.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada