QUI BONES OBRES FARÀ
(al TNC)
Haig de dir que Pep Tosar, com a home de
teatre, no m'ha decebut mai. Crec que té un do per triar els seus espectacles i
una finezza innata —però també molt
treballada— per posar-los en escena. Des d'aquí el meu homenatge. Avui, al TNC,
he vist Qui Bones Obres Farà, títol que sembla provenir d'una cançó popular.
Estem a l'època actual i un teatre que
des de la seva fundació s'ha dedicat a l'avantguarda i a arriscar, es troba que
ha d'abandonar el seu projecte perquè en pocs dies els executaran el
desnonament per no pagar el lloguer del local. No fan calaix perquè no fan
teatre comercial i no poden pagar —una mena D'Hort dels Cirerers—; ells tampoc
poden mantenir el patrimoni per falta de liquiditat. Per aquest motiu faran una
última funció en la que representaran una Gavina de Thèkov un tant especial,
interactuant actors i ninots. Amb motiu de l'esdeveniment arriben de Londres
dos components de l'antiga companyia i
la seva filla que actuaran en el comiat.
Amb aquests elements Tosar, que a la
vegada fa d'una mena de veu en off i de
la consciència, present com a Thèkov, fa aflorar uns quants conflictes: els personals
dels components de la companyia, tan els presents com els absents per motius
diversos, com els estructurals; la migració del teatre "cultural" al
estrictament "comercial", en una denuncia que ell, personalment, s'ha
encarregat de fer pública sense vergonya, arribant a dir que avui a Barcelona
el panorama cultural és un desert.
Amb el que acabo de dir queda clar que
Tosar aprofita l'obra de teatre per fer una crítica al sistema actual de gestió
cultural. No diré pas que no tingui raó, però penso que les tribunes per
denunciar el moment pel que passa la cultura són altres. A mi personalment les
projeccions on personatges reals han criticat el sistema se m'han fet una mica
pesades, i m'han trencat el ritme narratiu de l'obra, però a la vegada, quan la
peça funcionava com a obra teatral, ha tingut moments magistrals.
Han estat especialment emotives les
parts del matrimoni Colom, treballadors del teatre, ell maquinista i ella,
sastressa amb un alzheimer avançat, confonent paraules i persones. Ha estat la
única que ha parlat amb el fantasma de Txèhov, reconeixent que ho pot fer
perquè té el cap "d'aquella manera". Imma Colomer, sota la direcció
de Tosar, d'aquest personatge n'ha fet una creació d'aquelles per recordar durant
molt de temps. A mi m'ha emocionat i ha fet que se m'humitegessin els ulls. Me
l'he cregut de dalt a baix i m'ha recordat al meu pare quan amb 94 anys
confonia noms i coses, però era un sol de persona. La Imma ha estat immensa i
els ha robat la funció a tots els altres actors, que no és que no estiguessin a
l'altura; és que papers com aquests no els caguen les garces —l'expressió és de
la meva àvia—.
Tota la funció portava com a suport
una música de fons deliciosa, composta i interpretada per Elisabet Raspall, una
música mai protagonista, però que se'ns ha fet indispensable. Un autèntic luxe.
Per a acabar algun problema acústic.
Ignoro si per culpa de la sala, l'escenografia era molt profunda o que el
sistema d'inal·làmbrics encara no està prou ben resolt, alguns dels diàlegs
fets al fons de l'escenari —el que representava que era el teatre— no arribaven
nítidament als espectadors. Problemes de reverberació? Que algun dels actors
encara no ha acomodat la dicció al micròfon? Ho ignoro, però hi ha hagut
moments un pel difícils.
Tot i així la peça mereix molt la pena
de ser vista malgrat l'extensió. Potser s'hauria pogut esporgar alguna cosa al
final i no hauria calgut allargar-la tant. Naturalment no diré el que, perquè els
finals no es diuen ni a la dona ni a l'amant, i molt menys a la cunyada, que
possiblement sigui l'amant, però ara això no sé pas on ens portaria.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada