CAÍM I ABEL
(a la Biblioteca de Catalunya)
Els gestors dels teatres importants, i
penso que els de La Perla 29 entren dins aquest esquema, encarreguen obres a
dramaturgs —habitualment locals— per fer produccions pròpies. Anar a Londres, per
exemple, i veure una obra nova de la Caryl Churchil, quedar entusiasmat,
demanar-ne els drets i portar-la a casa té el mèrit de la oportunitat i estar
al dia, però els encàrrecs es fan a cegues i aquí la virtut i el risc són molt
més grans. Vagi per endavant, doncs, el meu homenatge a aquests gestors
teatrals valents.
Caïm i Abel és una obra ambiciosa; una
peça que dura tres hores llargues quasi ho ha de ser per definició. És una obra
en dues parts on en la primera s'explica la història de Caïm i en la segona la
d'Abel, dues vides absolutament independents que al final es troben, l'un està
vivint en el primer món i l'altra prové del tercer. Parla de l'allau migratori
que ens assetja i, segons el programa de mà, aquesta actualitat i la història
desdoblada en dues ens remet a Incendis de Wadji
Mouawad. Aquest comentari
penso que se'l podien
estalviar perquè, al menys a mi, em va crear unes expectatives excessives. Mouawad
és molt Mouawad.
L'obra comença amb els records d'un adolescent que ens presenta
la seva família i com vivien: el pare, la mare, la germana petita i ell; classe
treballadora, medi rural. L'obra avança, una mica sincopada, però tira endavant.
De vegades és una mica confosa i poc creïble, com quan descobreixen qui els roba
la fruita del tros i acaben llogant-lo, o en la seqüència de la desaparició per
una estona de la germana, en mans del tonto del poble. La part en que un
guàrdia de fronteres descobreix un il·legal i en contes de detenir-lo li dona
conversa, encara ho és menys de versemblant. Els personatges, però, estan força
ben dibuixats i la història té els seus moments.
A la segona part la cosa comença a fer aigües i costa més
d'empassar-se tot el que està succeint, els lligams i les casualitats d'una
història amb l'altra. Dos suïcidis per penjament en una sola obra em semblen
molts. No diré més coses que m'ha grinyolat perquè seria fer spoilers, però penso que Marc Artigau
s'ha complicat la vida.
La posada en escena és molt "Perla", però senzilla.
A la meva manera de veure s'ha comés algun error, doncs la distribució de
seients era en "U" i de vegades els actors estaven tan situats en els
extrems que la visió del que passava a escena era complicada. També penso que
s'ha abusat de portar part de l'obra al fons del tot de la sala i ja és sabut
que les condicions acústiques de la Biblioteca són una mica "meixantotes",
com diuen a Lleida i quan els actors parlen estant d'esquena, la veu costa molt
d'arribar, al menys pels que ja comencem a ser grans.
Els actors ha defensat l'obra amb més o menys fortuna.
Jo, particularment, em quedo amb les actuacions de Lluís Villanueva i Marc
Rodríguez; també s'ha de dir que, al menys per a mi, tenien els millors papers.
P.D. Aquesta, per a mi, ha estat l'obra 376 d'aquesta
temporada, però no intenteu esbrinar que vull dir amb aquesta dada una mica
onanista. És una conya que ens portem uns quants iniciats. Potser algun dia
l'explicarem.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada