L'APLEC DEL REMEI
(al TNC)
Déu me'n guardi de prendre mal, però
tinc el bon (o mal) costum de dir el que penso i avui parlaré de l'obra que
s'estrenarà al TNC i de la que avui he pogut veure la prèvia: L'Aplec del Remei,
considerada la primera sarsuela catalana, estrenada el desembre del 1859 i
escrita per Josep Anselm Clavé.
Vagi per endavant el meu respecte i
admiració per aquest home irrepetible, progressista, patriota, polític,
compositor i escriptor, però sobre tot impulsor del moviment associatiu a
Catalunya, cosa per la que penso ha passat a la història. De la seva visió i
capacitat per organitzar el que es diria "els cors de Clavé" ja s'ha
escrit abastament i no sé si s'ha dit tot, però sí al menys molt. Jo em
centraré en L'Aplec del Remei que avui ha fet cap al TNC sota la direcció de
Wanda Pitrowska, aquest germana polonesa de Xavier Albertí que té totes les meves
simpaties.
Pitrowska, segurament furgant en una
pila d'arxius, ha recuperat la sarsuela abans esmentada i l'ha posat en escena
en format concert. Al TNC s'ha aixecat el teló —sí, avui hi havia teló— i hem
vist una escenografia pràcticament buida, però majestuosa: unes parets i unes
grades de fusta clara, estil Auditori. Aleshores ha aparegut un personatge, un
mitja cerilla de veu escardalenca, que elegant, amb l'abric per damunt les
espatlles ens ha fotut un rotllo important sobre Clavé —dic rotllo en el sentit
més carinyós possible—. Mentrestant han anat apareixent, de un en un, uns
personatges que serien els cantants, malauradament un d'ells cec que s'ha anat
fotent cops i topades amb tot cristo, però és clar, si deixes sol al cantant
cec, que vols... A continuació han baixat del cel una pila de cadires que han
estat ocupades pels components de l'orquestra.
Fins aquí tot molt bé. per cert, el mitja cerilla no ha parat en tota l'obra
d'entrar i sortir i posar-se per tot arreu, com una mena de Buster Keaton de
cine mut.
I doncs? Doncs penso que Clavé com a
escriptor i músic era mediocre: sisplau no us llanceu a la meva iugular. Els seus textos son xaronets i la seva música
molt justeta. D'acord que ens hem de situar en el moment, però Wagner va néixer
una anys abans i... Crec que en l'obra de Clavé s'hi nota la seva falta de
formació, doncs es va tenir d'espavilar tot sol des de molt jove i això, possiblement, s'ha
notat en la seva obra. L'orquestra s'ha defensat bé, però tan les melodies com
els arranjament anaven molt curtets. Els solistes s'han entregat i penso que
han donat el millor d'ells mateixos, però si ets un bon tenor i al davant hi
tens un Nessun Dorma et pots lluïr,
però si t'han repartit una cosa coixa... cagada pastorets.
Demano perdó per parlar així d'un
personatge al que admiro com a "agitador cultural", però ja he
advertit al principi que dic el que penso; per tant demano perdó si algú se
sent ofès per "tocar" a una persona tan estimada per molts i molts catalans,
entre ells jo.
Per ser una prèvia, la Sala Gran del
TNC estava quasi plena i els aplaudiments s'han fet sentir. Moltes persones han
sortit satisfetes, i jo me'n alegro.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada