ESMORZA AMB MI
(a la Sala Beckett)
Esmorza Amb
Mi és una obra complicada; ni planteaminto,
ni nudo ni desenlace ni històries.
El que estan fent a la Beckett Los Montoya funciona amb paràmetres diferents. Segons com
la podríem titllar d'una obra coral, d'aquelles en que els diferents
personatges es van entrellaçant entre ells, al estil de la peli Short Cuts de Robert Altman, però la
diferència és que en aquesta obra de teatre només hi ha quatre actors, o sigui
que més que coral és un quartet
Tot i així,
les vides d'aquests quatre joves s'entrellacen, i de quina manera. El
desamor hi és present tota l'estona, tema que l'Ivan Morales ja va tocar amb
encert a Sé De Un Lugar. Tenim la
Natàlia que s'ha enrotllat poques vegades amb el Salva; una relació poc (gens) profunda.
El Salva és músic, admirador de Burt Bacharach, però la seva producció és una
merdaca i no va massa més enllà d'un jingle publicitari que ha cantat la
Carlota, novia del Sergi, fisioterapeuta que tracta la Natàlia després d'un
accident de trànsit...
Amb aquest
vímets Ivan Morales trena un cistell en que hi fa cabre tristesa, desamor i
mitjania, on els quatre personatges queden entrellaçats entre ells i on no tot
és el que sembla. Abans de l'accident la Natàlia estava filmant un reportatge
sobre el desamor; vaja, home, justament sobre el desamor. Els personatges són
tots uns immadurs (emocionals)? La meva àvia, que era una dona molt sàvia, deia
que "qui no té un nap té una col". El problema aquí és que a més de
naps, tots tenen cols. Com podeu veure, la cosa és complicada i trista.
L'obra, però,
és fascinant per diversos motius. Per començar la posada en escena,
espectacular, doncs només d'entrar ens trobem amb una grada circular, molt
escalonada que a mi em va transportar en una sala d'autòpsies de facultat de
medicina. La música n'és protagonista —jo tot el que he vist de l'Ivan Morales
ha tingut música protagonista— i la il·luminació encara més. Tan l'escenografia
com la il·luminació venen signades per Marc Salicrú: un fort aplaudiment per a
ell, doncs aprofitant l'especial muntatge, Salicrú ha dissenyat una
il·luminació boníssima, agressiva, de llums contra els espectadors però, no sé
com s'ho ha fet, sense agredir al públic. El resultat ha estat espectacular.
Les actuacions
molt bones, cadascú en el seu paper, des del fisioterapeuta dient estupideses
citant Confuci contínuament, fins a la seva novia embarassada (no importa de
qui), dubitativa i "carallota". Anna Alarcón, Andrés Herrera, Mima
Riera i Xavi Sáez estan els quatre excel·lents i s'ha de dir que no hi ha cap
paper "de lluïment" en el sentit d'aquell moment àlgid que dispara
els focs artificials. Ivan Morales els ha mantingut a tots en el to exacte,
dirigint-los magistralment. No us la perdeu, i si d'entrada no acabeu
d'entendre el que està passant, no us amoïneu. Deixeu-vos fascinar per la màgia
(trista) del que esteu veient.
P.D. La Mima
Riera està embarassada; no molt però sí una miqueta, i guapíssima. A la majoria
de dones els prova l'embaràs, i m'agradaria saber si l'Ivan la va triar pel seu
estat físic, o volia fer l'obra amb ella i al quedar-se prenyada va adaptar la
peça.
Ha adaptat la peça (Matí de Catalunya Ràdio d'avui)
ResponElimina