12 de maig 2018

Othello

OTHELLO
(al Teatre de l'Aurora)




          Jo sóc un gran admirador de W. Shakespeare. Possiblement m'heu sentit a dir alguna vegada que el bard, per a mi, és com el porc: d'ell s'aprofita tot, però... de les sever obres, les que més m'agraden són les que hi surten els personatges més dolents, motiu pel qual tinc un gran respecte per l'obra Shakaspeare's Villains, d'Steven Berkoff.
          Ricard III, Titus Andronicus, Macbeth... són peces on la dolenteria hi és molt present, i a Othello, l'obra que hem vist i encara veurem aquest cap de setmana al Teatre de l'Aurora d'Igualada a càrrec de Les Antonietes, no hi falta. Iago és un mala peça. Està per demés explicar l'argument de l'obra, coneguda (suposo) per tothom.
          Oriol Tarrason, director de la companyia i d'aquest Othello en particular ha fet algunes "maleses" que jo aplaudeixo. A l'obra original hi surten tretze personatges més una pila de secundaris com senadors, mariners, militars... Doncs ell ho ha reduït a tres. Othello, el general de la república de Venècia, Desdèmona, la seva enamorada esposa i Iago, el servidor i confident mala peça. D'aquesta manera s'ha pogut convertir l'obra en un relat de petit format, apte per a tots els teatre del país. Othello en versió completa, avui només es pot veure a les seus de la Royal Shakespeare Company a Stratford o al National Theatre i al Barbican de Londres.
          El text, però, continua sent una meravella. Tarrasón s'ha trencat les banyes escollint, sense ser infidel, com Desdèmona, els trossos més convenients, respectant gran part dels recitats originals. Ha fet algun canvi, com en la personalitat de Desdèmona, convertint-la en una dona més madura, que potser vist amb ulls de segle XXI l'ha fet més creïble, menys "virginal", però igualment enamorada.
          L'escenografia és molt simple, quasi res. Un espai blanc amb un faristol on Othello al principi ens explica als senadors de Venècia (nosaltres, el públic) la campanya de la que acaba d'arribar i els seu matrimoni, i al fons una taula baixa, res més. A les parets teles blanques. Al col·loqui posterior Tarrason ha explicat que volia que els espectadors veiéssim als intèrprets com a cobais dins una gàbia experimental on algú els manipulava. Penso que ha aconseguit l'efecte buscat
          També s'ha reservat alguns efectes força espectaculars, que no desvetllaré, i en conjunt ha quedat una obra rodona d'una durada d'hora i vint. Ho esmento perquè al Teatre de l'Aurora, en col·laboració de professors d'institut hi porten alumnes, una iniciativa lloable que acosta a aquests estudiants als clàssics imprescindibles de la cultura, sense abocar-los a una marató de més de tres hores.
          Annabel Castan, Òscar Intente i Arnau Puig (per ordre alfabètic) han estat molt convincents en els seus papers de Desdèmona, Othello i Iago i han arrencat forts aplaudiments acabada la funció i, sorpresa, gran part del públic s'ha quedat al col·loqui posterior amb l'equip de Les Antonietes. Una nit rodona.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada