20 de jul. 2018

NOMÉS UNA VEGADA

NOMÉS UNA VEGADA
(a l'Espai Francesca Bonnemaison)




          Si el teatre només servís per divertir seria un art menor com ho pot ser jugar a la botifarra o a bitlles. Ja Shakespeare, en Hamlet, utilitza els còmics que arriben a Elsinore per fer-los representar una obra on denuncia la mort del seu pare. El teatre de denúncia ha estat, és i serà sempre necessari, com a mínim per remoure consciències i a partir d'aquí millorar en les nostres misèries.
          Només Una Vegada és exactament això: teatre de denúncia, com ho va ser Aüc de Les Impuxibles estrenada ara fa un any. Marta Buchaca ha escrit una peça formidable, impecable sobre la violència masclista, de gènere o com en voleu dir.
          Estem en la oficina d'una psicòloga on el Pau es veu obligat a fer unes sessions de teràpia per ordre judicial, ja que va trencar el braç —de forma involuntària, segons ell— en una discussió amb la seva parella. El sogre se n'assabentà i el va denunciar, tot i que ella, la Vera, no ho volia. Sí, discutien, però va ser accidental : una empenta i una mala caiguda...
          Naturalment les coses no són tan simples, de blanc o negre. Els problemes d'aquest tipus són més complicades amb una gran gamma de grisos fins arribar, malauradament, massa sovint al negre.
          Buchaca ha donat a l'obra un enfocament gens maniqueu, cosa que s'agraeix, doncs manté en dubte als espectadors sobre els fets que realment van succeir i que podem descobrir al llarg de les diferents sessions de teràpia, individualment o amb la parella junta. També ha estat molt hàbil introduïnt una petita trama paral·lela que afecta a la psicòloga. Conclusió: una petita gran obra, rodona que ens parla dels rols heretats d'una societat patriarcal: els homes són els forts, els nens juguen a guerra; les dones són les febles, les nenes juguen a nines...
          Sebastià Brossa, amb el seu saber fer ha creat uns escenografia simple, sense cap espectacularitat; ens hauria fet nosa. Uns apunts musicals de Clara Peya, molt ben col·locats entre escena i escena han donat una nota de continuïtat, i molt important, un càsting clavat, amb Anna Alarcón, Maria Pau Pigem i Bernat Quintana que han estat excel·lents sota la direcció de la mateixa Marta Butxaca.
          Si a tot això hi afegim que la representació s'ha fet a l'Espai Francesca Bonnemaison, edifici del segle XVI al carrer Sant Pere Més Baix, de nom Casa Cordelles —antiga seu de l'Institut del Teatre—, ja tenim el goig complet, doncs el petit auditori semicircular és una joia que als "teatreros" ens agradaria reclamar més sovint per fer representacions importants.
          "Oju" aficionats al teatre. Teniu fins el dia 20 per veure aquesta perla que, a més, us remourà la consciència.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada