14 de març 2019

EL DESGUACE DE LAS MUSAS

EL DESGUACE DE LAS MUSAS
(Al Teatre Romea)





          Em sap molt greu escriure el que diré a continuació, perquè La Zaranda, per a mi, sempre ha sigut una companyia a tenir molt en compte, però avui m'han defraudat. Penso que el canvi que han fet no els hi anat bé i l'espectacle El Desguace De Las Musas els ha quedat... poc zarando, un adjectiu que em sembla que no existeix, però penso que s'entén.
          La majoria de "teatreros" que conec teníem moltes expectatives del que seria l'últim espectacle d'aquesta companyia, especialment per haver trencat, o haver incorporat actors externs al grup, potser el més conegut Gabino Diego. Tot i així crec que això no ha estat el més important. penso que el problema ha estat que a la història li ha faltat gruix, i els personatges han anat circulant per l'escenari gesticulant molt, cridant en excés i, sense ganes d'ofendre, fent el ruc.
          S'ha dit en alguns comentaris que la peça està inspirada en la Bodega Bohèmia del carrer Lancaster de Barcelona. Jo per edat coneixia força bé la Bodega des de l'any 59 (feia la mili), i vaig reconèixer molt poc del que havia vist allà. M'ha semblat tot com a molt superficial, anecdòtic i fins i tot graciosillo, que parlant de la Zaranda és quasi un insult. Sí, he reconegut al trio Gaspar Campuzano, Enrico Bustos i Francisco Sánchez, els seus moviments i les seves veus ronques, però diluïts. No negaré que hi ha hagut moments en que s'ha reconegut l'estil de la casa: el director de la companyia endollat a l'oxígen, o els bolquers de gent gran que no controla els esfínters, repeticions obsessives d'idees... però tot i així ho he trobat pobre.
          Com dic al principi, em sap greu, però és tal com ho he vist, però vull afegir una cosa. La Zaranda continua tenin el meu respecte, primer per la seva trajectoria, i segon per arriscar a fer una cosa "diferent" del que ens tenien acostumats, i només per això ja es necessita valor.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada