20 de des. 2019

REISENFÜREER

REISEFÜRER
(al Teatre Lliure)




          L’any 2011 tres pàjarus  van veure la llumm i van fundar una companyia de teatre i la van batejar amb el nom de LA RUTA 40, ves a saber perquè li van fotre nom de carretera. Alberto Díaz, Albert Prat i Sergi Torrecilla són els il·luminats que van tenir la idea i gràcies a ells hem pogut gaudir de coses tan bones com El Llarg Dinar De Nadal (que de fet era un sopar) entre altres. Portem vuit anys amb ells, i que no pari.
          Ara estan fent REISEFÜRER a l’Espai Lliure de Montjuic, una obra força especial per uns quants motius; especial, però molt recomanable. Intentaré anar-me explicant.
          Al entrar a l’Espai Lliure ja hi trobem als tres intèrprets xerrant entre ells. Comença la funció i ens expliquen qui són, fins i tot per on passa la carretera que dona nom a la companyia, per acabar dient que feia temps que volien parlar  de viatges —en alemany el títol vol dir “guia de viatge”—.
          Aleshores s’endinsen en discussions filosòfiques intentant destriar els conceptes “anar de viatge” i “fer el turista”. Els espectadors de seguida ens adonem que parlen sense respectar torn de paraula, interrompent-se contínuament, barrejant conceptes, històries, teories i fins i tot àpats.
          Ens expliquen que han fet una ruta per Barcelona, han cregut oportú començar per la seva ciutat, i s’han fet passar per estrangers, així valoraran la diferència entre viure en un lloc i visitar-lo com a turista. Deprés la cosa es va complicant i el tema es va ampliant a altres latituds. L’escena-lliçó del que s’ha de fer si us trobeu a la selva amb un ós és brutal.
          Arribat un moment treuen les peces d’un puzle gegant que guardaven en un bagul i el comencen a fer al terra de l’escenari, sense deixar de parlar, d’interrompre’s, de no escoltar-se... amb una música feble de fons que augmenta sense parar. D’històries (interrompudes) n’expliquen una pila, totes lligades amb aquest moviment de turisme low cost incansable i insuportable que s’acosta perillosament a la manera de fer d’una pila de gent amb motxilla a l’esquena o arrossegant maleta trolley d’aquelles de fer soroll sobre les rajoles de Gaudí.
          Al començar l’obra ja ens han advertit que la peça és llarga. Que si algú vol marxar abans d’acabar, o anar al lavabo, és ben lliure de fer-ho. Doncs a partir d’un moment, la música obsessiva ha parat, han encès tots els llums i han obert les portes. Ells, però han anat acabant el puzle cantussejant o xiulant fluixet la cançó Nel Blu Dipinto Di Blu —premi Festival de San Remo 1958—, i quan han encaixat la última peça del trencaclosques han callat i saludat.
          Quina bestiesa, oi? Doncs no. Peça molt ben escrita per Ferran Dordal, tot i que hi ha parts en que els actors expliquen les coses tal com els venen, sense ajustar-se a un guió lineal. Això no és gens fàcil, però els tres pàjarus ja tenen tal química que ho fan com si ja estès mil·limetrat. Magistralment dirigida pel mateix Dordal. Díaz, Prat i Torrecilla en estat de gràcia. No us la perdeu.
Fins aquí la ressenya. Ara l’anècdota.

          Un conegut influencer que valora les peces que veu amb cefalòpodes i que s’autoanomena “Viatgermaníac i Teatraire de Pro” (sic) va veure la peça i no li va acabar de fer el pes. La seva crítica més aviat semblava una declaració de principis de com han de viatjar les persones intel·ligents, les que en saben. Va valorar l’obra només amb dos cargols i mig, i els de La Ruta 40 —que són gent de la conya i sense maníes— van fer un vídeo simulant un vestidor de futbol a la mitja part amb l’entrenador (autor) renyant als seus jugadors.
https://twitter.com/LaRuta40/status/1205918810609467394?s=08
          És brutal i s’ha tornat viral a la xarxa. Fi de l’anècdota.
          Q

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada