3 de febr. 2020

UNCUT GEMS

UNCUT GEMS
Peli dels germans Safdie




          Ahir vaig veure Uncut Gems, traduïda al castellà com a Diamantes En Bruto, un thriller desbocat d’aquells que no donen treva l’espectador. Acabes desmanegat a causa del ritme que els germans Safdie han imposat a tot el film sense donar ni un minut de descans, ni a actors ni a espectadors. He estat a punt d’aturar el reproductor més d’una vegada per descansar i agafar alè.
          Quan vaig llegir la primera crítica vaig pensar que ja s’ho farien, que amb Adam Sandler de protagonista a mi no m’hi trobarien, però a continuació vaig començar a sentir elogis i em vaig dir “perquè no?”. Doncs em trec el barret. Sandler continua fent un paper d’entre idiota i irresponsable, però el broda. Aquí acabo la ressenya, us recomano que no us la perdeu, però del què vull parlar és d’una altra cosa.
          La vull comparar amb The Irisman, una pel·li del mateix 2019, una història també de gent impresentable i molt elogiada per la crítica. A mi no em va agradar, se’m va fer pesada, i després de veure Diamantes... sé perquè.
          L’Irlandès de Scorsese és una pel·lícula antiquada; no és que el temps li hagi fet mal, està caducada d’origen. El que hauria hagut de ser un valor,  el trio de primeres espases protagonistes és un llast que el director no ha pogut superar. Robert de Niro fen de Robert de Niro, Al Pacino fent de Al Pacino i Joe Pesci fent de Joe Pesci, m’ha transportat a una peli de gàngsters dels anys 80. Dejà vu. Per acabar-ho d’espatllar el que li va passar al Jimmy Hoffa és més vell  i poc interessant (per a mi) que l’anar a peu. Per acabar-ho d’espatllar tot el que passa és d’allò més previsible. Només veient les cares dels tres actors ja saps que passarà.
          En canvi en l’obra dels germans Safdie tot és tan fora de mida que, com ja he dit, no tens ni un minut de repòs. Tot és nou i a cada moment et sorprenen. Ja ho va dir Jesucrist (em sembla): o renovarse o morir. El que no tinc clar si ho va dir en castellà, però suposo que sí per allò que diuen els de l’altiplà: hábleme en cristiano!
          En fi. Ves per on començant a parlar d’una peli me’n he anat a una altra, però els que som dispersos ja ho tenim això.
          Q

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada