27 de juny 2013

Billy Elliot

BILLY ELLIOT
(al Victoria palace Theatre de Londres)





            Ara dire el que es coneix com una veritat de Perogrullo. Les coses les haurien de fer gent que hi entengui. “Oh! estic molt agrait”.  M’explico: els musicals els haurien de fer compositors experts en teatre liric. “Gracies, I les cases i els pantalons, i el vi…” Val. Ho dic perque hi ha compositors molt bons, com l’Elton John per a mi, un crack en musica pop (Your Song, 1970; Rocket Man, 1972…) que quan es posen en musica de teatre no donen la talla. En canvi a especialistes com Bernstein, Sondheim, Lloyd Weber o Schomberg, per citar alguns noms, se’ls nota que saben el que es fan.
                                Billy Elliot es la obra que he vist avui al Victoria Palace Theatre. Els primers vint minuts m’han semblat fluixos I la resta detestable. Billy Elliot es el titol d’una peli de l’any 2000 dirigida per Stephen Daldry, un director mediocre que en aquesta produccion la va endevinar. Tan, que van decider portar-la al teatre dirigida pel mateix Daldry, un altra error, ja que dirigir teatre i cine tenen poc a veure.
                                El resultat son tres hores d’avorriment I teatre de cara a la galeria, ja que sacrifiquen la historia per salpebrar-la de situacions ara comiques, ara melodramatiques i aixi fer content a tothom. La historia esta situada al nordest d’anglaterra al 1984, en plena vaga dels miners, la que va fer famosa a la Tatcher. Aquesta part vol ser tractada amb el dramatisme que demana la situacio, pero al fer-hi conyeta per arrencar aplaudiments i riures del public, la cosa grinyola d’allo mes. La historia es sobradament coneguda; un nen d’onze anys va a extraescolars de boxa en un centre civic o casal dels miners, pero no li agrada i es cola a l’aula del costat on les nenes fan ballet. Quan el seu pare se n’assabenta s’enfada i es caga en tot.
                                A la peli el nen apren ballet classic, pero al teatre ens fa exhibicio de claque, hip hop i una mica de ballet, molt justet i amb fantasies afegides de ball aeri penjat d’un arnes. La posada en escena potent, amb tota mena de movement d’escenaris, per dalt i per baix, pero res que ja no hagessim vist al West End. La il.luminacio m’ha semblat pobre, fosca i desaprofitada i les actuacions, com ja he apuntat, una mica de cara a la galeria. Tot i haver-hi un bon conjunct musical al fossat, m’ha sonat una mica estrany que en un moment determinat han posat musica gravada: el Llac dels Cignes, i s’ha notat pel canvi de sonoritat, doncs de sobte hem sentit un pet de violins i arpegis d’arpa que fins aleshores … ni un duro.
                                Una obra que jo no recomano si aneu a Londres. Hi ha hagut un moment que per a mi ha estat patetic, quan s’ha instat als espectadors a acompanyar la musica picant de mans. Tot i aixi el public ha aplaudit abastament. Jo no m’he quedat a veure les salutacions i el fi de festa, doncs la funcio ha durat tres hores i a Londres si perds els enllacos per tornar a casa, et fan un desgraciat; m’ha passat alguna vegada i se de que parlo.               

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada