29 de juny 2013

Algun dia serem un gran país

ALGUN DIA SEREM UN GRAN PAÍS
(Opinió)




Acabo de fer una estada a  Londres i un dels dies vaig visitar el palau de Hampton Court, el que va contruir el Cardenal Wolsley per a ell, però que va tenir de regalar al rei Enric VIII per l’enveja que li produïa, i allà vaig recordar-me de la frase que li va dir un conseller al jove monarca: “algun dia serem un gran país, una potència important com Espanya o més” —estem parlant de principis del segle XVI—. I així va ser, aquella Espanya que era l’enveja del món es va anar fonent com un bolado per desídia i mala gestió fins a arribar al que és avui: el cul d’Europa.
També m’ha portat a reflexionar el fet d’utilitzar cada dia el transport públic. Quan una ciutat la conec m’agrada variar d’ubicació i aquesta vegada he viscut en un barri del sud-oest on no hi ha metro, però si a cinc minuts a peu una estació de tren de rodalia que em deixava en poc més de tres minuts davant d’una boca del suburbà. I aleshores se m’ha acudit comparar la xarxa de ferrocarrils de l’àrea de Londres i Barcelona, i és quan he començat a plorar.
L’àrea metropolitana de Barcelona està composada per 36 municipis amb 3,3 milions d’habitants en una extensió de 640 km quadrats. Una xarxa de metro acceptable, però pèssima la de Rodalia. El Greater London està composat per 32 municipis amb 8,3 milions d’habitants en una extensió de 1.570 km quadrats, 2,5 vegades més gran. La xarxa de Rodalia, independent però comunicada amb un metro fabulós, és impressionant.
Ara parlem d’alta velocitat. L’any 1992 es va inaugurar el primer AVE que enllaçava Espanya amb... Europa? No, amb Àfrica: Madrid-Sevilla, i avui ja tenim la segona xarxa més important del món amb quasi 3.000 kms. I Anglaterra? No, els anglesos no estan per collonades i quasi no tenen alta velocitat. El 2003 es va inaugurar l’Eurostar que porta al continent pel tunel de la Mànega, però fins al 2007 no va circular a 300 km/hora, i només en un tram d’uns 80 kms. El govern anglès ha considerat que les inversions les ha de fer en el que utilitzen milions de persones cada dia: Rodalies, els serveis que agafa diàriament la gent que aguanten el país: els treballadors, els que dobleguen l’esquena setmana darrere setmana.
Tornant a Espanya, sembla ser que la consigna dels últims governants (Aznar, Zapatero, Rajoy) és que a la classe treballadora se l’ha de donar per allà on s’aguanten les ampolles, i a les elits catifa vermella per desplaçar-se cap a Madrid, amb pèrdues milionàries per cada km. recorregut. Per acabar-ho d’adobar, el govern francès del Sr. Hollande ha congelat el TGV fins al 2030, corregint la idea de l’Aznar francès, el Sr. Sarkozy (quin parell de capullos!). "S’ha d’invertir en el que utilitza la gran majoria, rodalies", ha dit l’actual president. Amb aquesta última notícia Rajoy ha quedat com el que és, el tonto d’Europa, amb una pila de kms. de tren que van a tota llet però no porten a enlloc, bé, sí, a la ruïna. Ens hem d’independitzar ja, o ens arrossegaran a un pou de on no en podrem sortir mai. Si ho fem, molt aviat serem un gran país. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada