2 de jul. 2015

La Vois Humaine

LA VOIX HUMAINE
(al Mercat de les Flors)



Jo sóc de l'any 40 i per tant el meu "despertar" intel·lectual es produí cap al últim terç dels cinquanta. Aleshores Espanya era un desert cultural i, al menys a Catalunya, sempre miràvem cap a França, que ja bullia de moviments trencadors de tota mena i en tota mena  de disciplines. Naturalment Cocteau formava part de la partida. Encara recordo que en un cineclub ens van passar Le Testement d'Orphée i acabada la projecció quasi tot aquell "jovent inquiet" fèiem que sí amb el cap en silenci sense gosar dir res. La majoria havíem anat a col·legi fins els quinze anys... Però alguna cosa ens devia quedar. Faig aquest preàmbul perquè en el meu imaginari Cocteau està a la part dels "una mica pesats".
La Voix Humane és de Cocteau, i és una text important i possiblement per l'any en que va ser escrit (1930) força trencador. La posada en escena de la versió que ens ha ofert els de Toneelgroep capitanejats per Ivo Van Hove penso que ha estat encertada. La  gran finestra de vidre de l'apartament d'un edifici alt, possiblement un gratacels, ens mostra a la protagonista parlant per telèfon amb el seu amant que l'acaba de deixar. Els espectadors estem al edifici d'enfront, a curtíssima distància; som uns voyeurs d'excepció que també podem escoltar. Fins aquí un 10.
Doncs perquè no m'ho he acabat de creure? Perquè se m'ha fet un pèl pesada i m'he avorrit una miqueta? D'entrada l'escena inicial amb els encreuaments de línies, fallades de connexió i talls en la conversa, avui són prehistòria, i considero que estàvem avui perquè la noia tenia un mòbil endollat a mà. Tampoc m'ha convençut l'actuació de Halina Reijin, no perquè ho fes malament, sinó per com li han fet fer el paper. A moments, pel desesperada que estava per la ruptura, m'ha semblat que s'ho prenia a la lleugera. També s'ha de dir que un text extrem així —l'obra acaba com acaba— possiblement perdi amb la sobretitulació. Les tragèdies quan millor t'arriben, al menys a mi, són en llengua materna.
En fi, no m'ha emocionat especialment. La Sala Maria Aurèlia Capmany del Mercat, plena i gran part del públic ha proclamat el seu fervor amb forts aplaudiments, crits de bravo i posades dempeus, però això a les estrenes ja acostuma a passar. En canvi, a la sortida jo només he sentit comentaris no excessivament favorables. Potser com ha dit més d'un espectador, en un espai molt més petit l'obra hauria guanyat molt. Dia 1 de juliol, el Grec ha engegat a tota màquina. Demà més. Jo aniré a veure a La Veronal, o sigui que see you soon.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada