DOLÇA SODOMA MEVA
(a La Seca Espai Brossa)
Els monòlegs, parlo de ls monòlegs amb textos seriosos, no dels de fer
riure tipus club de la comedia (amb
tots els respectes), són molt cabrons. Recordo el "Vostè ja ho
entendrà" que feia la Carme Sansa, o "El bon lladre" que
defensava (encara defensa) Josep Julien o "La mel" a càrrec de Xicu
Masó. N'hi ha més, però aquests són els que m'han vingut al cap de bell antuvi.
Dic que són cabrons perquè són una lluita sense trucs: un actor en front al seu
públic; ni ajuts de secundaris, ni rèpliques ni (habitualment) escenografies
fastuoses. Aquí només val un bon text, un bon actor i una bona direcció.
Dolça Sodoma Meva pertany a aquesta categoria que acabo de citar. Obra
d'un francès, Laurent Gaudé, dirigida pel duet Sergi Marí i Montse González i
interpretat per una, per a mi desconeguda, Enka Alonso que a partir d'ara seguiré
amb interès perquè m'ha enamorat. Avanço que és una obra difícil perquè al principi
costa una mica de seguir, doncs no estem acostumats que una dona convertida en
estàtua de sal ens expliqui la seva història i la de la seva ciutat: Sodoma;
però no ens precipitem perquè no és la història que coneixem, la de la dona de
Lot, l'home bo i pietós que va ser salvat de la immundícia en que s'havia
convertit la ciutat bíblica i castigada per mirar enrere.
Només d'entrar a la sala, veiem damunt d'una peanya la silueta d'una
dona petrificada en sal —magnífica al·legoria de la noia embotida totalment en
un tub de roba de punt d'un blanc immaculat—. L'imatge és molt suggerent perquè
intuïm que sota la roba la noia va nua, i a alguns això ens és realment
atractiu, perquè mentir. Explica una nit de festa a Sodoma quan de repent els
habitants van veure com Gomorra, ciutat veïna, va esclatar en flames. De
seguida van intuir que havia estat atacada i que ells, Sodoma, serien els
següents.
No desvetllaré res més de la història, només diré que mica en mica la
noia, relatora dels fets, va sortint del seu vestit de sal (sí, va nua) i ens
explica el que va passar i perquè ella ho pot relatar, tot fet amb un verb clar
i pausat dient, mil·limètricament una paraula darrera l'altra. El moviment
escènica està molt mesurat amb moviments cadenciosos tan del cos com de les
extremitats; molt bon treball d'expressió corporal. Es nota que hi ha una
directora de moviment. De fons hi ha una banda sonora que va d'una música
lleugera al so d'una tempesta, perquè plou i la pluja fon la sal... i ja no
explico res més.
Per a mi és un molt bon text, dirigit i interpretat amb excel·lència
per una actriu que em sembla que és menorquina i ens ha deixat una manera de
dir dolça, al final voluptuosa, enamoradora, lleugerament illenca. La Frègoli de La Seca pràcticament plena d'un
públic que ha aplaudit amb ganes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada