EVA I ADELA ALS AFORES
(a la Sala Beckett)
De vegades només
d'entrar a la sala d'un teatre, abans de començar la representació, veient l'escenografia,
t'agafa angúnia. És el que m'ha passat a la Beckett amb Eva i Adela als Afores.
M'ha agafat una mena de fred no físic, interior, i m'he preguntat amb inquietud
¿què ha passat aquí? El dia després d'una guerra nuclear? Un campament
d'indigents... refugiats potser, sense sostre que malviuen als afores de la
gran ciutat? perquè, és clar, el títol et condiciona i t'imagines que estem als
afores d'una urbs.
El terra és d'una
mena de sorra negre; al fons una muntanya de bidons cúbics, d'aquests que
contenen líquids. En un racó un minúscul jardí o hort i a l'altra un sac de
boxa. Al mig una taula de càmping i una gandula de platja... què cony
representa tot això? I aleshores arriba una de les protagonistes, molt tapada,
bufanda, gorra de punt... a fora deu fer fred, però no hi estem ja afora?
En aquest moment
veiem que l'altra protagonista està emparrada, asseguda damunt dels bidons, i
es saluden. La que acaba d'arribar està contenta perquè porta dos entrepans i dues
pomes! "Una poma de veritat!" diu l'altra emocionada mentre li treu
llustre amb la mànega abans de clavar-li mossegada. Definitivament no són gent
"normal" amb una llar, família, un compte corrent en una caixa
d'estalvis. L'una té una feina de merda repartint publicitat; l'altra no.
I aquí acabo ja que
qualsevol cosa que expliqui serà un spoiler,
i té mèrit perquè és d'aquelles obres en que no "passa res". No hi ha
bodes, ni amors, ni desenganys romàntics, ni atracaments a bancs ni banquets
esplèndids ni infidelitats conjugals. Només hi ha soledat i dubtes de si s'ha
d'intervenir per fer canviar les coses, si no és millor continuar en l'actitud
d'estar "a fora". Com podeu intuir no és ni una comèdia ni una
tragèdia. Kierkegard, Nietzsche, Sartre o potser Kafka? No ho sé, però a mi
m'ha fet pensar en els existencialistes. Us recomano de veritat que l'aneu a
veure i podreu sortir de dubtes de tot el que passa... o no passa.
Penso que Toni
Casares l'ha dirigit molt bé i ha tret tot el rendiment de les dues primeres espases,
Rosa Renom i Montse Germán que se l'han carregat a l'esquena. Per cert l'havia
de fer la Sílvia Bel, però un malaurat accident l'ha apartat de l'escenari i la
Montse Germán se l'ha hagut de fer seva en quatre dies, i contra el que alguns
pensen no és només aprendre el text; t'has de fer teu el personatge. Felicitats
per a ella, i per la Sílvia, desitjos de que es recuperi aviat.
L'escenografia de Marc
Salicrú molt bona i angoixant, amb una il·luminació de David Bofarull que l'ha
acabat de potenciar. El vestuari de Berta Riera molt adequat al que... al que
eren... ¿però que cony eren aquelles dues dones? La Beckett amb mitja entrada,
que per ser Dijous Sant, deunidó. Malgrat que molta gent fa nesting, no surten de casa perquè els
veïns es pensin que estan esquiant a Baqueira. Als vespres es pinten la cara
amb bronzejat de pot, i apa, a aparentar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada