ÀNSIA
(a l'Institut del Teatre)
A l'Institut del
Teatre s'hi fan representacions molt interessants a càrrec d'alumnes dels últims
cursos. Son pràctiques molt lloables perquè no són una classe, sinó
representacions "autèntiques", amb vestuari, escenografia,
il·luminació i, el més important: amb públic. Jo hi he vist una mica de tot, moltes
vegades coses interessantíssimes. Ha estat el cas del passat divendres amb la
posada en escena d'ÀNSIA, una obra de la malograda Sarah Kane, una dramaturga
amb forts desequilibris mentals —Psicosis de les 4:48— que aprofitant un
descuit dels vigilants de la institució on estava, es va penjar quan només
tenia 28 anys. Imagineu-vos el que li devia passar pel cap.... tan jove.
Com podeu suposar,
ÀNSIA no és una comedieta d'embolics, i alta comèdia. És una queixa, un esgarip
en que els quatre personatges viuen amb dolor trastorns, angoixes i soledat. Dic
els quatre personatges però penso que en realitat només en són un explicat a
quatre veus. Això encara li dona més gruix al drama i l'allunya de la possible
monotonia d'un monòleg.
El públic (reduït)
entrem en l'aula en que es farà la representació. L'escenografia, de Judit
Colomé, és com a mínim estranya, doncs hi ha cadires repartides per tres de les
parets i unes quantes pel mig. Ja hi ha quatre noies i ens anem acomodant. Amb
puntualitat de teatre anglès arrenquen unes projeccions que fan que tinguem la
sensació de viatjar en un tren o un autobús sense saber cap on anem, i de sobte
arrenquen els monòlegs, que no ho són, en un to desesperat. No sabem ben bé que
passa, però ens envaeix una mena d'angoixa. No és un teatre de plantejament que
tingui un fil a seguir, és de rebre sensacions, de vegades com un cop de puny al
estómac.
I aquí està el
mèrit de l'equip de quatre actrius sota la direcció de Júlia Barceló; quatre
noies molt joves: Anna Beltran, Carme González, Aida Moré i Mariantònia Salas
—per ordre alfabètic perquè han actuat al mateix nivell—, que han sabut
posar-se dins els personatges i submergir-se en els seus inferns particulars,
en realitat els de la Sarah Kane. Em sortit contents per haver fruit d'un
espectacle ben fet i optimistes perquè amb actrius amb aquesta formació el
nostre teatre té futur; aquesta és una obra molt difícil. Però també una mica
destrossats pel que ens han explicat... No, no ens ho han explicat, ens ho han
fet viure, i això encara és pitjor. Una espectacle magnífic!
Com a curiositat,
dues de les noies són illenques i tot i conèixer el català estàndard, el
conjunt va decidir que ho fessin en balear, i ha estat un encert. El públic ha
aplaudit molt i ells estaven radiants, no n'hi havia per menys. Fa goig veure
la joventut amb tant d'entussiasme.
Avui dissabte hem fet doblet a l´IT,
ResponElimina- primer uns fragments de HAMLET (L´última copa)
els bàsics per entendre l´obra.
-ASUFRE 2 a partir de diferents textos, molt ben enllaçats, i amb un nivell d´actuació, cant i moviment fantàstic. ASUFRE 2 no me´l perdria!
Imma C.