NEGRATA DE MERDA
(al Tantarantana)
Yasmina Reza és dramaturga francesa i d'orígens força barrejats que com a autora va
sorprendre a mig món amb l'estrena de la genial Art a París l'any 1959, quan tenia 35 anys (ella). Des d'aleshores l'obra
no ha parat de rodar pel món. El 2007 va tornar a impactar amb Le Dieu du Carnage, aquí traduïda com Un
Déu Salvatge, una peça on un nen a l'escola agradeix a un altra i, si no recordo
malament li trenca una dent. Estic parlant d'infants de quatre o cinc anys, però
els pares munten un pollastre que se'ls escapa de les mans.
Ara, a la dramaturga
Denise Duncan se li ha acudit escriure una peça teatral on la trama és quasi la
mateixa del Déu Salvatge i a partir
d'aquí és inevitable allò de les comparacions que, tal com va dir el filòsof o
el sant pare, no ho recordo, són odioses. Aquí una nena li diu a un company de
preescolar "negrata de merda" i l'ofès (?) és un vailet d'Angola
adoptat i sí, és negre. Aleshores els pares agreujats munten un sidral que, com
en l'obra francesa, se'ls escapa de les mans.
El problema, al meu
entendre, és que l'obra també se li escapa de les mans a la Duncan, començant
per copiar la idea i després sent incapaç de trobar una sortida mínimament
creïble i, és clar, l'obra vessa per totes les costures. Les actituds dels
pares són molt poc versemblants. Hi ha
moments en que sembla que un dels progenitors es reuneix amb la mare
"contraria" en un bar on et deixen l'ampolla plena per anar-te
servint tu —jo que ja sóc vell i n'he voltat molts de bars, mai n'he trobat cap
d'aquests— i se la vol lligar, i l'altra sembla que es deixa... més tard munten
un picnic... mentrestant hi involucren a una periodista que vol gravar un
reportatge... M'aturo perquè penso que res funciona, i em sap greu dir-ho tan
cruament.
Ara em posaré
pedagògic, tot i que no em correspon i només vull donar una opinió sabent que
em foto en un camp de cols. Jo he anat a veure l'obra perquè havia llegit crítiques
que la deixaven molt bé, la majoria de 8 punts sobre 10; cap referit la semblança
amb la de la Yasmina. Últimament estic notant una mena de moviment tendent a sobrevalorar les obres que tenen uns elements
aliens a la qualitat: fetes per dones, interpretades per dones, comptant si tenen
més minuts les actrius que els actors, com allò que fan els que cronometren els
futbolistes, "tenir minuts", si als teatres públics les obres
"de i amb" dones les fan a les sales petites o a les grans. Jo haig de
dir públicament que n'estic fins a les boles (les meves) de tanta tonteria. La
igualtat no l'aconseguirem fent el ruc, s'aconseguirà el dia que es digui que
la Yasmina Reza és una dramaturga de puta mare, i el fet que sigui dona o home
sigui secundari. L'important serà saber on va estudiar i quins mestres va tenir,
quin va ser l'entorn cultural que va viure per arribar a l'excel·lència. Que
sigui home, dona, trans, lesbi o hetero, i potser encara em deixo coses, només
interessarà a la premsa groga o persones de poques llums com aquella alcaldessa
d'una població important de Catalunya que es va vantar d'haver anat al llit amb
una altra dona. Es veu que no coneixia la vella dita castellana de "cada cual se corre como puede".
Em disculpo per
haver fer aquesta digressió. Tornant al que ens ocupa, penso que la peça és
fluixa, molt fluixa. Llàstima.
Qweerty
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada