ADREÇA DESCONEGUDA
(a La Villarroel)
Quan tenia 35 anys, al 1938, l'escriptora nord-americana K. Kressmann Taylor va escriure una novel·la curta que va
ser una mena de premonició del que s’esdevindria a Europa i al món: Adreça
Desconeguda. Va ser un èxit i va causar un gran rebombori, especialment per la
seva prohibició a l’Alemanya nazi. L’any 1944 l’obra va ser portada al cine amb
guió de la mateixa autora i més endavant als escenaris teatrals. Avui, amb
direcció de Lluís Homar s’ha estrenat a La Villarroel interpretada pel mateix Homar
i Eduard Fernández.
Martin Schulse i Max
Eisenstein són socis en una galeria d’art de San Francisco, a Califòrnia.
Martin és alemany i l’any 1932 decideix tornar al seu país d’origen amb la
família, deixant el negoci en mans del seu soci, que és jueu. Sempre han tingut
i tenen una boníssima relació que es prometen continuar per la via epistolar.
Són persones cultes, lliberals, amb una amistat sòlida... però l’alemanya de
Weimar, la que intenta sobreviure sota els abusius termes de la rendició de la primera guerra, la dels anys 30, no és un lloc fàcil per viure amb llibertat de
pensament, i les coses s’espatllen i assistim al progressiu deteriorament d’aquesta
amistat “indestructible”.
Considero que la obra
és magnífica, tot i que al ser portada al teatre potser pateix d’una certa “lentitud”,
doncs no hi ha diàleg ni altra confrontació que la lectura de les cartes. Els
actors estan l’un davant de l’altra, però “separats” pels més de 9.000
quilòmetres que hi ha entre Frisco i Munich. Això està ben resolt per la posada
en escena, escenari central amb dues grades d’espectadors i una llum vertical
damunt dels intèrprets.
El càsting ha estat
encertat; Lluís Homar en el paper de l’alemany, alt, elegant, guapíssim segons
la meva dona, i Eduard Fernández, l’home que no entén l’evolució del seu amic, físicament
poca cosa, de pensament clar i aterrit pels fets. Bona interpretació d’ambdós,
convincent.
La Villarroel, plena
fins a la bandera, ha premiat als intèrprets amb una bona i llarga ovació que
la parella de protagonistes ha agraït. Avui el tòfol que s’aixeca i crida
bravo! no hi era, sortosament; estarà malalt? Li desitjo una bona recuperació,
però no cal que s’afanyi a sortir de casa i tornar al teatre. Aquests grips de
principis d’hivern són molt punyeteros...
I ara dos apunts. El primer: si voleu
entendre bé l’evolució d’Alemanya cap el règim nacional-socialista us recomano
una novel·la excel·lent: Una Princesa a Berlín, de Arthur P. G. Solmssen, una
obra mestra. El segon: sempre he dit que el bar de La Villarroel és el pitjor
de tots els teatres de Barcelona. Ara s’han superat; no tenen vi. Si pretens
fer una queixalada abans de la funció l’has de remullar amb aigua (horror!)
Coca-Cola (terror!) o cava (pitjor!). I aquest íncubo —com diuen els
italians— perquè passa? Doncs passa perquè Codorniu és patrocinador del teatre
i com que ells només fabriquen aquell vi de llampurnes han vetat el de veritat.
Home (i dona) jo trobo bé que les empreses patrocinin el teatre, però a aquest
preu no!
Benvolgut Kabrota. Soc una teatrera que a través d'un altre teatrero va saber de tu. M'estic aficionant a llegir els teus posts. Expressen veritat a rajos! I de pas sempre s'escapa una rialla. Encara et porto desavantatge d'obres, però poc a poc vaig seguint-te el ritme. Endavant! Teatrer@
ResponElimina