24 de gen. 2014

Un Enemic Del poble

UN ENEMIC DEL POBLE
(al Teatre Lliure de Montjuic)



Aquest terme és molt antic, prové de la Antiga Roma, va ser molt utilitzat i l'hauríem de traduir com a enemic públic. El mateix Neró va ser declarat hostis publacae l'any 68. Més tard, durant la Revolució Francesa, a l'època del Terror es recuperà el terme i finalment va ser àmpliament utilitzat a la Russia soviètica; al Tsar Nicolau II i la seva família els van declarar enemics del poble, i després els van pelar (un bon cel, com deia la meva àvia).
Ibsen recupera aquest mot per parlar del Dr. Stockmann, el metge director d'un balneari que dona vida a tota la població gràcies a les instal·lacions termals, però el doctor descobreix que l'aqüífer està contaminat i aquí arrenca un conflicte: la veritat enfront a la conveniència. La veritat, la integritat i fins i tot la valentia sabent que perjudica el benestar propi i de la seva família, són una mena de David enfront al Goliath de les estructures polítiques i econòmiques.
El problema, penso, és que el pas del temps no li ha fet cap favor a l'obra de l'escriptor noruec i avui al Lliure s'ha creat un conflicte entre la modernitat de l'escenografia i el text de Ibsen, de manera que el resultat és que el que m'han explicat no m'ho he acabat de creure. Eduardo Moreno ha creat una escenografia potent, però pel meu gust inadequada. Aquella profusió de tubs, com si fos una desalinitzadora i la part central que més aviat evocava un abocador d'aigües residuals, no em lligava quan l'acció transcorria a la casa del doctor o al despatx del director del diari. L'escena de l'assemblea amb els vilatans l'he trobat pesada i llarga i la utilització del video m'ha tornat a grinyolar pel contrast del modern del mitjà amb el discurs dels "ponents", poc actual.
Penso que Miguel del Arco no s'ha pogut lluir per culpa del muntatge i com a conseqüència els actors no ha pogut destacar. Ningú ho ha fet malament, però ningú ho ha fet molt bé. Perquè una obra de teatre surti rodona, hi ha d'haver la conjunció de tots els elements que empenyin endavant, i jo penso que en aquesta obra no ha passat.
La Sala Fabià Puigserver fins a la bandera i hi ha hagut forts aplaudiments. Era nit d'estrena i hi era "tothom", entenent per tothom la gent de la professió que no treballava, crítics, algun polític i els incondicionals de sempre. A més avui s'ha donat el tret de sortida de l'exposició de fotos de l'Anna Lizaran amb parlaments inclosos. L'hem pogut veure de resquitllentes, però te una bona pinta... molt bona pinta.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada