LA RONDE DE NUIT
(al Teatre Lliure de Montjuic)
La Ronde de Nuit és una
creació col·lectiva del grup afganès Théâtre
Aftaab —que vol dir sol en llengua Dari, una variant del persa, la més
parlada al Afganistan—, a partir d'una proposta de la francesa Arianne
Mnouchkine, una de les fundadores del Théâtre
du Soleil, una cooperativa que recorda força al Lliure. L'Aftaab va néixer al 2005 després que la Mnouchkine
fes un laboratori a Kabul; van muntar uns quans espectacles i poc després van
ser "convidats" a abandonar el país i des de llavors estan
instal·lats a França.
A la Ronde de Nuit els actors posen en escena la història divertida i
tràgica de la seva vida d'exiliats, de gent que enyora el seu país tot i renegar d'ell. Estem a París o a alguna de les seves banlieu. Nader, un refugiat afganès, finalment ha trobat feina
de vigilant nocturn d'un teatre, i en els temps que
corren una feina és un tresor, per la qual cosa farà tot el possible per
respectar les ordres que la directora del teatre li ha donat: fer una ronda
cada dues hores, no deixar entrar a ningú excepte una jove artista de cabaret
que momentàniament dorm allí i un pòtol que te permís per dutxar-se al teatre,
sempre que no vagi ebri. És possible que també vingui una prostituta del barri
a demanar piles per la llanterna; li agrada veure la cara dels clients als que
fa la feina. Però la nit és extremadament freda i finalment Nader acull a un
grup de compatriotes refugiats. Si no els deixa entrar moriran de fred. La nit és
llarga i cadascú te els seus somnis o malsons...
La posada en escena és espectacular,
reproduint el magatzem d'un teatre, caòtic perquè està en obres. Una
il·luminació fabulosa crea l'ambient adequat a cada situació; peca de fosca,
fent que de vegades els detalls es vegin amb certa dificultat, però és molt
realista ja que l'acció passa de nit. A través d'una vidriera es veu l'exterior
on neva copiosament i una llum blanca, freda et gela l'ànima —també hi ha
col·laborat que avui l'aire condicionat anava a tota màquina—. La música
interessantíssima, subjugadora, amb tocs trencadors, com la que acompanya el
somni eròtic d'un dels refugiats, en que sona Sexual Healing de Marvin Gaye,
quasi res. Un altra fet remarcable ha estat el moviment dels actors per
l'escenari. Aquesta és una obra coral on s'hi movien 18 actors, amb moments
realment caòtics i perquè ho semblin han d'estar molt ben mil·limetrats.
Fantàstica nit de teatre. Per dir-ho en
dues paraules, com el Jesulín de Ubrique: im
presionante, però ampliant-ho diré que ha estat un d'aquells regals que ens
ofereix el Lliure de tan en tant, comparable a La Costa de la Utopía, les Tragèdies Romanes o
el Mestre i Marguerita, per citar-ne tres, funcions que només es poden veure en
un teatre públic ben gestionat.
L'obra és en francès i dari, sobretitulada
en català. Nit d'estrena, d'aquelles en que hi ha tots els que hi han de ser, i
els que no hi són és perquè treballen. La sala plena i els aplaudiments
d'aquells de públic conscient de que ha vist una obra especial. No badeu que
només la fan quatre dies. Felicitats Lliure!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada