EL VIATGE D'ORFEU
(al Teatre Gaudí Barcelona)
Una serp va
mossegar a Eurídice i la va matar. El seu enamorat, Orfeu, en un acte d'amor
sublim va baixar al infern per mirar de convèncer a Hades i Persèfone perquè li
fos retornada la seva dona... Aquesta és una de les grans històries d'amor de
la mitologia grega —que per cert hi ha més violacions que amor de veritat—. Va
acabar malament, però ara no fa al cas. En El
Viatge d'Orfeu, Pablo Ley aprofita la història i el nom per proposar-nos
una altra mena de viatge ple de poesia, música i acció. Em trec el barret
davant la creativitat d'alguns per agafar una història pels pèls i organitzar-ne
set o vuit de diferents amb aquest denominador comú.
Aquesta és una obra
híbrida, com els cotxes actuals; no és de text, ni és dansa ni un musical, però
te uns texts magnífics, alguns explicats i altres xiuxiuejats —només de
començar una de les actrius, una noia preciosa, se'm va acostar i em va dir
fluixet que aquella nit havia somiat amb mi—. No és dansa, però els moviments
coreogràfics estan mil·limetrats, amb els nou actors movent-se entre ells i
entre el públic, de vegades en una voràgine que no et permet fixar la mirada; i
no és un musical perquè no en te l'estructura, però tots canten amb una
solvència que només es dona en la gent que han estudiat i han treballat la veu
de manera continuada. Tot encoixinat per una banda de cinc músics —sortida del
Taller de Músics— d'un nivell altíssim.
L'escenografia és
d'aquelles integradores, en el sentit de que el públic forma part de
l'espectacle. No, no us espanteu, que ningú us demanarà que sortiu a moure els
malucs o que us esgargamelleu cantant una tonadeta. Em refereixo que els actor
es mouen entre els espectadors i ens diuen coses a cau d'orella, i d'alguna
manera ens fan participar dels seus problemes, les seves pors, les seves esperances...
perquè tots, encara que no es coneixen estan embarcats per diferents motius en
aquest viatge, un viatge del que només en va tornar Orfeu, i d'això en fa
milers i milers d'anys, en els temps de la mitologia que encara ningú ha sabut
datar. La il·luminació, també molt bona, ens ha portat dels cops de focus feridors
a la més absoluta obscuritat, la foscor del Hades
Us avanço que és
una peça en que cent espectadors en poden fer cent lectures diferents però,
penso, totes bones i creatives. Com he dit abans, Pablo Ley ha muntat una
història impecable i Josep Galindo l'ha dirigit amb mà sàvia, i no és una obra gens
fàcil. Menció apart mereix la part musical, amb cinc intèrprets de categoria
tirant endavant una música magnífica i captivadora de Jorge de la Torre, però
difícil de veritat. En un moment determinat dues actrius han cantat un tema
molt de l'estil "New York, New York" i el saxofonista que els donava
la rèplica i feia els solos, m'ha transportat a Manhattan, i té nassos perquè
jo Nova York només hi he estat dues vegades, i pocs dies.
El Gaudí Barcelona
no massa ple, però d'un públic entusiasmat que ha aplaudit amb ganes. Jo us
recomano que no us la perdeu. Si sou de musicals —i parlo de musicals seriosos,
no de collonades de refregits televisius— sens dubte, i si no ho sou també,
perquè com ja he dit això és un Toyota Prius, un híbrid. Estarà en cartell fins
el 19 d'abril i les entrades no són gens cares. Hi ha catorze professionals a
l'escenari.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada