BARTOLOMÉ ENCADENADO
(al Teatre Grec)
A mi els espectacles on hi
intervé un cor grec m'acostumen a agrader. Recordo especialment el que comandava
F. Murray Abraham en Poderosa Afrodita a la peli de Woody Allen. En la tragèdia
grega el cor actua com a intermediari, involucrant-se en l'acció i explicant,
moltes vegades, el significat dels esdeveniments que precedeixen a l'acció.
José Sanchis Sinistierra és
un dramaturg i director valencià, tot i que molt vinculat al teatre català. Un
home de referència: pedagog, investigador, divulgador, creador del Teatro
Fronterizo, impulsor de la Sala Beckett... Molt conegut popularment per la seva
obra Ay, Carmela! un crit amb clau
semi còmica contra el feixisme.
Ramón Simó és el director
del Festival Grec i des que ho és encarrega una obra a un dramaturg de
referència, la visió moderna d'un clàssic, i aquest any ho va fer a Sanchis
Sinistierra. Penso que la idea de l'encàrrec és molt bona, tot i que se la juga
perquè ningú et pot garantir el que en sortirà.
Tot aquest llarg preàmbul,
amb elogis inclosos, per dir que a mi Bartolomé
Encadenado no m'ha convençut, però això no treu mèrit al que abans he
explicat; qui no s'arrisca no creua el mar, diu una vella dita, o qui vol
peixos s'ha de mullar el cul, diu una altra.
I doncs? Doncs aquest Prometeu
modern —sòsies del Prometeu Encadenat d'Èsquil— fa una denúncia del que està
passat a la societat actual, i un homenatge a Dimitris Christoula— l'home que
es va suïcidar a la plaça Sintagma, davant del parlament grec com a protesta
per la situació generada per la crisi—, però a mi personalment no em va
arribar, la idea i els text els vaig trobar fluixos.
L'escenografia és potent
—potser la columna on està emparrat Bartolomé
priva de veure bé les projeccions contra la paret rocosa del Teatre Grec—, el
moviment del cor i les danses són estèticament molt gratificants, però...
Llàstima.
El Teatre Grec força ple,
pels temps que corren, i el pública ha aplaudit sense grans entusiasmes. Tot i
que a mi no m'emocionés, vull deixar escrit que aplaudeixo la valentia del
director del Grec de jugar-se-la amb encàrrecs que són una capsa tancada, i al
parlar de capsa no patiu que no us fotré el rotllo de la de Pandora que sorgeix
com a conseqüència del càstig de Zeus a Prometeu que... De vegades per
dissimular que no he sortit convençut, em surten unes crítiques ben estranyes...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada