UBU ROI
(al Teatre Lliure de Montjuic)
L'any 1896, a París
s'estrenà l'obra Ubu Roi, d'un jove escriptor, precursor del teatre de l'absurd, de nom Alfred Jarry. Va ser un escàndol,
però el teatre a partir d'aquí va començar a canviar. De "Ubus" se
n'han fet de diverses maneres a tot el món; a Catalunya van ser molt famoses
les versions dels Joglars.
Declan Donnellan és un
director teatral anglès d'un gran prestigi, fundador junt amb Nick Ormerod de Cheek by Jowl, una companyia teatral de
referència que gira per tot el món treballant en anglès, francès i rus. Avui
els hem tingut al Grec en una visita de quatre dies.
De Jarry només conec l'Ubú,
i per a mi no és una obra de referència, i de Donellan potser hauria de dir que
tampoc és un director que m'emocioni. Les seves adaptacions, pel poc que he
vist no m'acaben de convèncer —em sembla que vaig ser dels poc que no es va
emocionar amb La Tempestat que va presentar al Lliure el desembre del 2011—, i
avui m'ha passat el mateix. Intentaré explicar-me.
Crec que m'ha rebentat
l'obra el llarg preludi sense paraules amb la filmació de video passejant-se
per la casa. Se m'han fet llarguíssimes les seqüències de la tassa del wàter i
la catifa amb les seves petites taques sospitoses —possiblement de merda, o "merdre",
com dirien els personatges—, em pensava que no s'acabarien mai. A partir d'aquí
no he connectat i les escenes en que tothom reia, a mi no m'han fet
pràcticament gràcia, i quan en una obra no hi entres o desconnectes, al menys a
mi, se'm fa molt difícil reenganxar-m'hi.
Però per altra banda hi ha
una pila de coses que he trobat boníssimes. L'escenografía magnífica
representant la sala de la casa de l'alta burgesia, la interpretació dels
actors i el seu moviment per el llarg i ampla de l'escenari, la música, molt
bona i ben aplicada a les situacions, la il·luminació encaixada exactament en
cada moment de la peça... Malgrat tot això —i vull remarcar que són coses importants—
jo m'he avorrit força, tot i que em sembla que sigut l'únic, cosa que em fa sospitar
que tenia mal dia.
La Puigserver del Lliure
quasi plena d'un públic que s'ho ha passat d'allò més bé i ha aplaudit
rebentant-se les mans sense parar, el que ha obligat als actors a sortir a
saludar una i altra vegada. A jutjar per tot això, diria que ha estat una nit
memorable, i com que jo no sóc com aquell conductor que va entrar a l'autopista
per una entrada equivocada i es queixava de que tots els cotxes circulaven en
direcció contrària, penso que el que ha entrat al revés he estat jo.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada