THE FOUNTAINHEAD
(al Teatre Lliure dins el Festival Grec)
Ayn Rand és el pseudònim
d'Alissa Zinovievna, escriptora i filòsofa nascuda a Rússia i emigrada als
EEUU. Es va fer famosa principalment per les novel·les The Fountainhead i Atlas
Shrugged i a partir d'aquesta última es dedicà exclusivament a la filosofia,
en la branca denominada objetivisme. De la primera obra esmentada King Vidor en
fa fer una peli d'èxit que en castellà es deia El Manantial (1949), protagonitzada per Gary Cooper i Patricia Neal.
Avui, dins el Grec, al
Teatre Lliure hem vist The Fountainhead
(La Deu) en l'adaptació que Ivo van Hove ha fet de la novel·la de l'autora
russo-americana. Ivo van Hove és el director del grup Toneelgroep d'Amsterdam,
una patum del teatre europeu d'avantguarda. Fa exactament un any, dia amunt dia
avall, ja vam poder gaudir de les Tragèdies Romanes, per la mateixa companyia
sota el mateix director i ha estat, de llarg, una de les obres més ben valorades
de l'anterior temporada. Aquest Grec, doncs, els tornem a veure amb el nou muntatge
que dintre de poc es veurà al Festival d'Avinyó, si els del sindicat CGT no el
rebenten i suspenen.
Ara diré una cosa estranya:
m'ha agradat molt tot, menys la obra. M'explico. Només d'entrar a la sala Fabià
Puigserver ja quedes impressionat per la ocupació de l'escenari a tota amplada
i profunditat més les primeres files de butaques suprimides; això afegit a una
il·luminació impactant és la primera impressió rebuda. "Anem bé" et
dius, i sí anem bé perquè és una gran escinificació amb onze persones damunt
l'escenari, entre actors i músics, amb un tractament dels videos realment
extraordinari i una molt hàbil distribució dels espais, amb uns llocs comuns de
trobada dels diversos personatges i d'altres de particulars. Tot això amb una
bona música, excel·lents actuacions i el muntatge espectacular és d'una
valoració de 10 punts (ten points, si
estiguéssim a Eurovisió).
I doncs? Doncs l'obra m'ha
semblat fluixa, quan no ho hauria de ser, perquè els problemes que planteja són
molt potents. Comprenc que ha de ser difícil condensar una novel·la de 750 pàgines,
encara que l'adaptació duri quatre hores. Possiblement el problema, el meu
problema, vingui per aquí, però m'ha passat allò terrible que gran part de les
situacions no me les he cregut, i si no m'ho crec, no hi combrego. Tampoc m'ha
agradat el final afegit amb l'speach
amb moralina inclosa. A mi els alliçonaments moral no m'entren; possiblement
tingui un trauma mal metabolitzat, o una infància turbulenta o que no hagi superat la fase anal, jo què sé,
però no em van.
Conclusió: gran nit de
teatre amb un text que no m'ha convençut, i agafeu-vos-ho com pugueu. Nit
d'estrena, amb la sala quasi plena. No és fàcil fer el cent per cent amb una
obra llarga i parlada en holandès, encara que sobretitulada. Com sempre dic hi
havia tothom que hi havia de ser, o sigui gent de la professió que avui no
treballaven. La companyia ha estat àmpliament ovacionada, tot i que m'han semblat
aplaudiments tebis, però això no priva que part del públic s'hagi aixecat i
cridat bravo.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada