MARES I FILLES
(al Círcol Maldà)
Diumenge serà l'últim dia per veure aquest musical de butxaca —de cambra, de petit format, digueu-li com vulgueu—
que s'ha estat fent al Círcol Maldà, i del qual aconseguir entrades era tota
una proesa. Si el que s'hagués fet al local del carrer del Pi fossin toros
—hostitu, no m'ho acabo d'imaginar— s'hauria llegit cada dia no hay papel, però deixem-nos de
fantasies ero... perdó, taurines i anem al gra.
Mares i Filles és un musical
amb tots els ets i uts. Tenim una història (llibret de David Pintó) i una
partitura (Clara Peya). Ja ens podem posar en marxa. Fàcil, no? No. Gens, de
fàcil res, però sortosament aquesta canalla són tossuts i saben que han
treballat bé i creuen en ells i són professionals i ho tiren endavant. Els
espectadors per 14€ estem d'enhorabona.
Una escriptora (Nina) de
quaranta anys te una filla (Mariona Castillo) de 20. Estan molt unides, però ha
arribat el moment de la emancipació i no és un moment gens fàcil. S'acusen mútuament,
que si no s'han obert prou, que si quasi no es coneixen... tranquils que les
coses acabaran bé. Si en teatre volem complicar les coses anem a Beckett i
posem-nos a esperar Godot i observar Estragó. Amb això vull dir que les òperes
i els musicals —ja no parlem de les òperes còmiques i les sarsueles— tenen
llibrets molt simples perquè la èpica i els punts àlgids s'han de buscar en la
música i les interpretacions, i estic generalitzant.
Amb aquesta història Clara Peya
ha muntat una partitura molt bona, o jo penso que és així, una partitura
valenta i potent. Valenta pel plantejament que ha donat a cada moment: fúria,
tendresa, reconciliació; ni per un moment ens ha "colat" una
cançoneta fàcil, un tema per ser xiulat al sortit del teatre. Ha fet el que li
ha semblat que tenia de fer sense concessions. I potent perquè sabia que l'hauria
d'interpretar ella sola, hora i deu sense descans posant a prova les mans i els
avantbraços. No és tan fàcil.
En quant a les
interpretacions, la Nina i l Mariona s'han entregat. Han cantat molt bé i han
treballat la faceta d'actrius, importantíssima per convèncer l'espectador del
que està passant. S'ha acabat l'època de les sopranos de 143,8 kgs. fen el
paper de Julieta que n'hauria de pesar 37,5. Bona direcció del mateix David
Pintó i a destacar una cosa quasi invisible però que s'agraeix: el moviment
escènic, en aquest cas lent i molt ben mesurat, obra de Ariadna Peya, ballarina
i coreògrafa
Ara la secció de pegues: la
grada del Círcol estava muntada al llarg en contes de alla italiana, amb el piano ubicat a una punta, que era on jo
estava assegut. No sé si per culpa d'això alguna vegada el piano ofegava les
veus de les intèrprets, però com que el piano m'ha semblat que estava "en
acústic" i les veus "micrades" no sé si el tècnic hi podia fer
res. L'altra "queixa" és que he enyorat un segon instrument. M'hauria
agradat sentir la veu melangiosa d'un violoncel fent duo amb el piano a les parts més
"sensibles", no sé alguna cosa al estil de Sakamoto i Morelembaum... posats
a demanar. Tot i així, sé les dificultats de tirar projectes endavant amb la
pasta de que es disposa, o sigui que em trec el barret. Felicitats, canalla!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada