27 de des. 2014

Tortugues: La Desacceleració de les Partícules

TORTUGUES: LA DESAC-CELERACIÓ DE LES PARTÍCULES
(a la Sala Flyhard)




Us sona el nom de Saul Bass? Era un grafista novaiorquès que va revolucionar el món dels crèdits en el cine. Va treballar per Kubrick, Preminger, Scorsese... la seva especialitat era posar ja d'entrada —i de manera fantàstica— a l'espectador en el context del que passaria al film. En l'obra de la FlyHard passa el mateix; una parella es trasllada de pis i comencen entrant a l'escenari amb caixes de cartró on en contes de posar-hi, per exemple, Lejía Conejo, hi han escrits els noms de l'autora, els actors, el de l'obra... Genial, però anem a l'obra i als que l'han fet possible.
Clàudia Cedó és l'autora, una noia molt jove de la que poca informació he pogut trobar. És psicòloga de formació —més endavant teatre—, treballa en presons i discapacitats... no és coneguda, però us puc jurar que ho serà i no per aparèixer fotografiada al costat del Pequeño Nicolás. Sembla que aquesta és la seva primera obra comercial. N'és l'autora i la directora.
Dani Arrebola, Àlex Brull, Clara Cols, i Alícia Puertas són els quatre actors que fan els papers de les dues parelles protagonistes, l'una busca la tranquil·litat i baixar el ritme, i l'altre funciona sempre accelerada, més o menys a mil per hora. Àlex Torío, aquest músic —o físic, o profe de mates— que parla en català però canta en anglès, és l'autor de la música, de la que ens ha quedat especial memòria el vals que han ballat la parella "alentida". Per un moment m'ha semblat que qui cantava era Leonard Cohen o encara més Tom Waits. Per acabar haig de parlar de tot l'equip de la Fly que amb seguretat han col·laborat perquè la cosa sortís rodona.
L'obra: la peça és una filigrana, en la que tot va encaixant com si la Cedó hagués fet puntes de coixí, i sort perquè és una obra complicada en la seva concepció. Per començar les dues parelles viuen en el mateix espai, però en temps diferents. Que xulo! Doncs au poseu-vos-hi i a veure com ho resoleu! És una comèdia, que va caminant cap a un final tràgic. Son parelles molt normals, però amb gran habilitat s'hi han donat una càrrega important de tendresa sense ni fregar la cursileria, i també uns tocs amb un punt sexy important. L'escenografia senzilla, una habitació d'apartament; el que destaca és la posada en escena i el moviment dels actors amb unes interaccions dels que "hi són" i els que "no hi són" espectaculars, coreogràfiques. Com veieu no explico res de la trama perquè és molt millor que no sabeu res. Bé us explicaré que hi surt una tortuga que es diu Donatella, o no era aquest el nom? Boníssimes actuacions sota la batuta de la directora que els ha portat pel bon camí.
Amb aquesta obra la FlyHard ha tornat als seus millors moments, i me n'alegro. Ja fa molt temps vaig dir en aquest blog que per a mi FlyHard s'havia convertit en un adjectiu; doncs aquesta obra és molt, però que molt FlyHard, i per als no iniciats aclareixo que això és un elogi, i gran.
La sala plena, i era la sessió de lse sis de la tarda. A la nit ja fa dies que no hi ha entrades, o sigui que espavileu-vos si la voleu veure o haureu de buscar algú que us l'expliqui, perquè jo us he il·lustat ben poc.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada