COSES NOSTRES
(a la Sala Atrium)
Ramon Madaula és un d'aquells actors que penso que la gent que ens
considerem amants del teatre ens l'estimem. Perquè? Doncs per la seva trajectòria,
perquè sap ficar-se en els personatges que interpreta i els defensa amb
dignitat i savoir faire, com dirien
els francesos; al menys a mi, és un actor que no em defrauda. Ara s'ha posat en
l'ofici de dramaturg, i penso —vaig pensar, quan me'n vaig assabentar— que els
tenia quadrats, que és una manera molt catalana de dir que es té valor. Només
per això, felicitats. Vist des de fora —perquè cadascú se sap el seu— la
postura còmode era no embolicar-se ni ficar-se en llibres de cavalleries i
continuar fent d'actor i així fer bullir l'olla, però hi ha gent que quan tenen
inquietuds no poden parar. Benvinguts.
Després d'aquesta declaració de principis i havent vist l'obra ja puc dir
que el de Sabadell se n'ha sortit amb nota, de la qual cosa me n'alegro. Coses Nostres és quasi un thriller de teatre dins el teatre; potser
m'he passat un pèl qualificant-lo de thriller,
però tampoc massa. En una escenografia molt correcte, representant una sala
d'assaig o pre-lectures d'un teatre, un teatre públic, es troben dos antics
coneguts: el director del esmentat centre i un crític de pes, un periodista
cultural de referència. De seguida es palpa un ambient tens, molt ben
aconseguit, doncs ambdós personatges estan controlant les distàncies, com dos boxadors
en el primer assalt, però la conversa avança i descobrim que el crític es va carregar
l'últim muntatge del director, i ho va fer amb malvolença, segons el regidor o
amb valentia per fer-lo reaccionar del seu endropiment, segons el crític.
I aquí comença un debat, interessantíssim, sobre el què és bo i el què és
dolent en art. Com es determina la qualitat d'una manifestació artística? Quins
paràmetres es fan servir per determinar "la qualitat"? Hi ha crítics
que són Déu, o pretenen ser-ho? Tan poder tenen o pretenen tenir? Aquest és el
fil filosòfic que ens obliga a posar-nos el dit al front —o el puny a la
barbeta si sou més de Rodin— i fer-nos pensar, però l'obra només amb aquesta
trama seria avorrida, una conferència amb dos ponents, i per això Madaula ens
ha servit intel·ligentment una trama que ha fet avançar l'obra sense obviar
aquest debat tan antic com el món —tot i que alguns autors sostenen que la
prostitució és anterior—.
Peça molt ben dirigida pel mateix Madaula amb un Albert Pérez (com a
crític) i Raimon Molins (com a director del teatre públic) perfectes en els
seus papers. A mi m'han convençut. Un aclariment, en la foto que il·lustra
aquesta crònica, el de les ulleres no és Harry Potter, és en Molins. I ara permeteu-me
algunes especulacions, que segur que en sortiran. L'obra ens parla de
personatges reals del món teatral català? El director existeix? I el crític?
Segur que sortiran "enterats" que ens ho aclariran. A mi se me'n
refot perquè l'únic que m'ha interessat és l'obra que m'ha agradat molt, i si
algú s'hi veu representat i te la cua de palla, ja s'ho farà.
Per acabar, jo modestament des del meu blog en que faig de crític
aficionat, vull declarar que el que escric intento fer-ho en el més gran
respecte envers als creadors, respectant el valor que tenen de despullar-se
davant el públic i raonant les meves valoracions fins allà on sóc capaç, però admeto
que encara no he descobert quins paràmetres hi ha per determinar la qualitat
artística. Això és molt subjectiu i em temo que serà així per molts i molts
anys, a no ser que els de Google facin un invent dels seus, i no sé si m'ho
creuré.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada