MAMMÓN
(a l'Espai Lliure del Lliure de Montjuic)
Confesso que jo amb
el tandem Albet-Borràs no hi connectava gens; les seves obres —tampoc n'he vist
tantes—, m'avorrien, però avui les coses han començat a canviar. Potser ells han
millorat, potser he millorat jo, potser hem millorat tots; enhorabona, pau i
que duri, com deia la meva àvia.
Mammon és una obra
esbojarrada i fins i tot sense cap ni peus, però te el seu punt, de veritat que
el te. Al començament se m'ha fet una mica feixuga. Sóc dels que pensa com
Gracián: lo bueno, si breve, dos veces
bueno, i a mi aquesta part tan carregada de projeccions m'ha costat de
passar. Tinc entès que encara era més llarga, però que amb bon criteri abans de
l'estrena hi van aplicar tisora. Continuo pensant que els videos a escena ha de
ser el més curts possible, com els militants del PP. A partir de l'abandonament
de la tecnologia, penso que l'obra s'ha posat a caminar.
Arrel d'un viatge
al proper orient, sorgeix la idea de crear una obra de teatre referida a
Mammon, que a partir de l'edat mitjana personifica l'avarícia i la parella de
creadors fan un viatge a Las Vegas per "arrodonir" la quantitat que
els falta per posar l'obra en peu (ho estic simplificant molt).
A Las Vegas
connecten amb un català expert en joc, anomenat Dylan Bravo que els introduirà
en aquest món, tot i que el primer que introdueixen és ratlles i ratlles de
cocaïna per nas. Els ensenya a jugar a casino, els fa entrar en timbes il·legals,
cabarets, puti-clubs, sempre amb la bona intenció de fer pasta per tirar
endavant un projecte cultural. Els presenta una noia, ballarina de barra que, a
més de ser un bombó, és com un amulet que fa guanyar als seus acompanyants...
Com he dit l'obra
és esbojarrada, a estones inconnexa; de vegades sembla que se'ls en vagi la
olla, de vegades sembla que se'ls hi en va dues vegades, però el conjunt és
divertit. A mi, apart de trobar l'arrencada llarga, m'hi ha sobrat el discurs moral
del final a càrrec de Dylan Bravo, però ha estat curt. Hauria preferit un final
més Reservoir Dogs. L'escenografia
molt senzilla, però efectiva; dues plataformes mobibles han servit per a tot i
això ajudat per una bona il·luminació ha fet que enyoréssim res mes.
Penso que les
actuacions han estat bé totes, però dues persones s'han emportat la funció
descaradament: El Manel Sans fent de Dylan Bravo i la Mima Riera fent de puta
—puta no... ballarina, com rectificava ella—. Només heu de demanar al vostre déu
dues coses, que no us topeu amb ell perquè us embolicarà, però embolicar,
embolicar; i l'altra que no us topeu amb ella, perquè us enamorarà i no tothom
està preparat per compartir la vida amb una puta —puta no... ballarina, com
rectificava ella—. Està guapa que espernega i te un domini del cos que ja
voldrien les noies del Bada Bing —el bar d'striperes que regentava la banda
dels Soprano.
Estic content que
m'hagi agradat, perquè només hi ha una cosa que m'agradi menys que fer una mala
crítica: fer-la molt dolenta. Jo al teatre hi vaig amb ganes de passar-m'ho bé.
Un últim apunt: no tinc clar que sigui bona idea, per moltes i bones que les
tinguis, dirigir-se a un mateix, però només és una suposició. l'Espai Lliure
pràcticament ple d'un públic que s'ho ha passat de conya i ha aplaudit amb
ganes.
P.D. Com que s'ha
fet palés que he quedat impressionat amb la Mima com a ballarina de barra, una
petita il·lustració. Aquest tipus de ball no és un invent americà sinó anglès
(mite'ls ells), i en diuen pole dance.
En castellà també en diuen baile de caño.
No sé el carallot que ho va batejar així, doncs donat les connotacions
puterils, si algú s'equivoca i ho escriu amb dues "o", doncs ja hi
som.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada