RAGAZZO
( a la Nau Ivanow)
El juliol del 2001 es celebrà a Gènova una cimera del G-8, reunió periòdica dels
principals caps d'estat del món per discutir sobre temes econòmics i polítics.
Era el principi de l'anomenada "globalització". El govern italià ho
va organitzar com el cul, inundant la ciutat amb 30 mil policíes i exèrcit.
Berlusconi va ignorar una llei bàsica: a més policia més provocació i el dia 20
va morir un jove manifestant antiglobalització, un ragazzo de 23 anys, Carlo Giuliani, en mans de les forces de seguretat.
Fins aquí els fets històrics.
Ragazzo és una obra de teatre escrita i dirigida per Lali Álvarez que ens parla d'aquests
fets, però no els relata com si fos un atestat policial, ni la reflexió d'un
grup de determinada opció política, ni el relat d'un historiador; ens ho
explica la persona assassinada, i passa com en les novel·les escrites en
primera persona, que són molt més convincents que les que ho fan en tercera omnipresent.
Comença l'obra amb el ragazzo
dormint en el que sembla un pis o magatzem okupat. Es desperta i ens explica
que ha somiat en estàtues, estàtues de pedra; ell no vol ser una estàtua, ell
vol ser una persona viva. Aquesta és una metàfora que ens trobarem al final. Es
fa cafè i ens explica el que està passant al carrer amb una passió i energia corresponents
als seus vint i pocs anys. Es desdobla en un orador públic emparrat damunt una
taula i fent una arenga en italià —per cert un italià boníssim—. A casa es fa
una amanida sense parar d'enraonar; és hiperactiu i li agrada comunicar. Com
que no calla, de vegades no troba la paraula i busca un sinònim com pot
"allò que fan els fusters quan serren" i continua, i de sobte li ve
la paraula, atura el relat i diu "serradures", i continua. Aquest és
un recurs molt bo que utilitza l'autora, ja que dona molta naturalitat a
l'història. Al llarg dels 90 minuts de l'obra assistim a una crònica representada
del que va passant al llarg de tres dies, fins que li engeguen dos trets al cap,
li passa per damunt dues vegades una furgoneta policial i li esclafen el cap
amb una pedra. El ragazzo és mort,
però tot i així acaba retransmetent el que li fan els companys per mirar de
salvar-lo, com taponar-li els forats perquè no es dessagni... S'ha de ser de pedra,
com una estàtua, per no emocionar-se i indignar-se a mida que avança la representació.
Jo coneixia la Lali com a ajudant de direcció (Sé De Un Lugar), però
aquesta és la primera obra com a dramaturga que li he vist, i he quedat flipat
de la qualitat del text i la maduresa del plantejament. Felicitats noia! A més
l'ha dirigit amb contundència i com he dit abans la posada en escena és molt
atrevida i força trencadora. La il·luminació de Núria Solina ha creat un ambient
fantàstic per a cada moment i per acabar la interpretació d'Orial Pla (família
d'artistes) ha estat brutal. Ho ha donat tot en una hora i mitja molt física. Segur
que acaba rebentat per la tensió suportada.
Llàstima que aquest diumenge 28 faran la última representació. S'ha de
pressionar a les sales de Barcelona perquè la programin i també les del circuit
off d'alternatives de Catalunya. Una
joia així no es pot perdre.
P.D. No us podeu imaginar el que representa per un crític, ni que sigui
aficionat com jo, anar a l'estrena d'una "amiga", sabent que després
haig de fer la ressenya i dir, sense enganyar, el que m'ha semblat. Dies com
avui que surts com flotant, són per anotar-los a l'agenda i el primer que fas a
la sortida és esperar l'autora i abraçar-la, i mostrar-li agraïment per poder
dir la veritat sense embuts. Avui ha estat un dia d'aquests. També gràcies a
"l'espectador" que em va avisar que no me la perdés. Rédeu que content
estic,
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada