30 d’oct. 2015

Mesura Per Mesura

MESURA PER MESURA
(al Teatre Municipal de Girona)



Avui el viatge Igualada Barcelona (moto) i Barcelona Girona (AVE) ha valgut molt la pena. Des que al Temporada Alta fan cada any més sessions de tarda és una delícia; pots assistir-hi i tornar a sopar a casa, cosa que fins i tot els més estults del PP saben que com a casa enlloc. He vist Mesura Per Mesura de William Shakespeare, una obra classificada com a comèdia, però que jo no tinc tan clar que ho sigui. Era la versió de Declan Donellan, aquest director anglès fundador junt amb Nick Ormerod de Cheek By Jowl. Adelanto que he vist algunes posades en escena d'aquest creador, però com la d'avui cap. Per dir-ho ras i curt, he quedat espaterrat.
Per altra banda he comprovat, una vegada més, la universalitat i la intemporalitat del bard de Stratford. Sent fidel i fins i tot fidelíssim a l'obra original, Donellan n'ha fet una lectura actual on hem vist (copio del programa) "un govern corrupte, una monja amb un terrible dilema, en una ciutat palpitant plena de policies, convents, presons i bordells. Justícia, Déu, sexe, mort... són els termes d'aquest espectacle que es combinen amb un extraordinari final". Només m'ha faltat que l'obra era parlada en rus per veure a Angelo, el dolent, clavat a Vladimir Putin, i consti que no m'agrada assenyalar ni dir noms.
En una escenografia senzilla, un escenari ocupat per quatre cubs de mida considerable i d'un vermell agressiu que han fet de tot: de parets, de carrers per on circulaven els actors... la il·luminació, una il·luminació perfecte s'ha fet càrrec de crear l'ambient adequat per a cada moment. Diuen que Déu quan va crear el món va dir "que es faci la llum", i realment quan es "fa la llum", almenys al teatre, les coses creixen a nivells estratosfèrics, però també ens hem adonat d'altres punts importants. Només de començar hem vist que un dels protagonistes de la tarda seria el moviment escènic; la coreografia.
S'han vist moltes obres en que pràcticament tos els actors romanen a l'escenari, actuïn o no. Aquí passava el mateix, però amb la diferència que tots els intèrprets formaven una mena de cor grec mut de paraules, però no de gestos i mentre es movien per l'escenari anaven deixant els protagonistes de la següent escena en el seu lloc precís d'actuació, per retirar-se a continuació i quedar-se en un angle observant, observant críticament... Aquesta, penso, és una de les particularitats i genialitats de l'espectacle.
Avui em fa por no saber-me explicar bé, perquè la funció ha estat tan perfecte, tan plena de matisos, que em costa intel·lectualitzar-ho. Com és que en varies escenes els actors es posaven a ballar un vals, en moments força dramàtics, i en contes de quedar ridícul o fora de to, encaixava a la perfecció en el moment narratiu? Val a dir que en cada moment de les quasi dues hores que ha durat la funció, ha semblat un espectacle de ballet, per la precisió dels moviments escènics.
Les actuacions han sigut espectaculars, a la manera que a mi m'agraden, on tan els protagonista com el que fa de grum estan a un mateix nivell, alt, molt alt, i això sempre és mèrit del director, que per cert ha sortit a saludar més que content i satisfet. Cap problema? No, excepte una característica de les "comèdies" de Shakespeare. A la trama hi posa tanta "xixa", tantes intrigues paral·leles a la central, que cap al final sembla que es digui "òndia, només em queden quinze minuts" i aleshores a la carrera es posa a tancar-ho tot, feliçment, casant a l'una amb l'altra i l'altra amb l'una, i renya al dolent i perdona al malvat... però el noi de Stratford era així, i a mi m'agrada.
El Teatre municipal de Girona, aquesta joia incrustada dins de l'Ajuntament, ple fins a la bandera d'un públic entregat i m'atreviria a dir que entès, que a l'hora de gratificar als actors ha aplaudit i ha aplaudit, assegut i dempeus. Els actors i el director han sortit a saludar una pila de vegades. Gràcies Temporada Alta, gràcies Salvador Sunyer per oferir-nos obres de les millors que volten pel món. Tu i el teu equip continueu així. Catalunya, aquest futur nou estat d'Europa s'ho mereix.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada