BÈSTIES
(a la carpa de la plaça Margarida Xirgu, Mercat de les Flors)
Baró d'Evel, és una companyia nascuda a França, que avui és franco-catalana i ens ha alegrat les festes nadalenques o del solstici d'hivern,
depèn de com sigueu de creients, i a mi m'ha amanyagat l'ànima com a mínim per
dos motius: per la qualitat del seu espectacle i per haver plantat una carpa a
la plaça de Margarida Xirgu. A mi veure una carpa de circ em transporta a la
meva infantesa, i això em fa feliç. Després de l'apunt personal, anem per
feina.
Doncs, que és Bèsties? Presque rien —com que la companyia és mig francesa, jo em poso en
situació—. Bèsties és un espectacle on una tribu imaginària formada per
acròbates, ballarins, comediants, músics, cavalls i ocells ens transporta a un
món bell, oníric... un món on ens agradaria entrar-hi i no sortir-ne. Ha quedat
clar que no m'explico massa bé; tornem-ho a provar. Bèsties és pura poesia
visual —que content estaria Joan Brossa si l'hagués pogut veure—, executada per
ballarins que a més són acròbates, un clown mig italià, una nena de nou o deu
anys que es belluga com un àngel, uns cavalls que encomanen els badalls als
humans i uns ocells que sembla que volin a càmera lenta.
Quan entrem a la carpa no ho fem com és habitual. En
grups, un guia ens passeja per uns passadissos decorats per unes lones pintades
que podríem considerar rupestres. Finalment ens situen al voltant d'una
clàssica pista de circ; grades de fusta, cul incòmode, però tots estem en bona
disposició, i de sobte apareix un cavall preciós, magnífic, net, recent raspallat,
impecable, que entra per una de les boques, s'atura, sembla que ens observi i
torna a marxar. Això promet. A partir d'aquí, la voràgine. Actors, ballarins i
acròbates es belluguen compulsivament, cauen, s'aixequen, repeteixen els
moviments... qui és més bèstia: els cavalls, els ocells o ells?
És un espectacle que entra per l'estòmac, o potser seria
millor dir que entra pels ulls i les oïdes, però se'n va directa a l'estòmac, i
allà te'l notes, això sí, fent aturada a l'ànima. Tan el concepte com la
direcció són del tàndem Camille
Decourtye i Blaï Mateu que ho han brodat. La resta d'intèrprets a un nivell
altíssim, però com que cadascú rep els imputs
de manera diferent, jo particularment m'he penjat —sense el permís de la meva
dona, tot i que és molt comprensiva— de la Laly Aiguadé; la seva agilitat, la
tendresa de moviments i aquella cosa que sembla que no toqui el terra, m'ha
deixat flotant també a mi, avi de nou néts, enamorat com un col·legial.
En resum, magnífica nit de teatre? circ? dansa? clown?...
Magnífica nit! La carpa plena a vessar i al acabar allò s'ensorrava
d'aplaudiments i crits de bravo, merescuts. Val a dir que ens hem posat dempeus
molts dels que no tenim costum de fer-ho, però així li hem donat un respir als
nostres culs mortificats per aquelles banquetes tan dures. Comoditats apart,
nota alta, molt alta, altíssima, que cony.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada