EL CORONEL OCELL. SONGS FOR A NEW WORLD
(al Institut del Teatre)
Imagineu-vos un grup de persones que viuen en un lloc
apartat en mig dels Balcans. És hivern, quasi no tenen menjar, ni roba, ni
medecines... És un psiquiàtric on hi arriba un metge voluntari que es troba amb
aquest panorama. L'únic lligam amb el món exterior és un televisor vell on veuen
les notícies; la zona està en plena guerra, però l'aparell no te so, està
espatllat. "Sort" que un dels interns és sord i "subtitula"
les notícies llegint els llavis... Un dia, per error la OTAN deixa caure al
pati ajuda humanitària, uniformes militars... A partir d'aquí tot canvia, i els
interns, reciclats en soldats, hauran de prendre decisions importants com veure
que fan amb les seves vides. Aquesta és l'obra de Hristo Boitxev, dramaturg búlgar, titulada El Coronel Ocell.
Jason Robert Brown és un músic, compositor i lletrista nordamericà,
autor de diversos musicals i molt conegut per The last Five Years, una peça de culte que a Barcelona vam poder paladejar
al Petit Palau l'any 2009 gràcies a Daniel Anglès i el seu Musical Més Petit,
excel·lent per cert. Jason R. Brown és també autor de Songs For A New World, composicions que cavalquen entre el musical
i el cicle de cançons, connectades per un tema: "el moment de la decisió".
Comencem a veure la relació? Doncs
Joan Maria Segura, en un exercici de creativitat notable, ha tingut la idea
d'ajuntar les dues obres, convertint-les en una sola, en la que s'explica la
història dels bojos del búlgar i es canten les cançons del nordamericà. El resultat
és una filigrana d'encaix, com si els dos autors haguessin col·laborat fent puntes de coixí, teixint un
espectacle nou, de soca arrel.
S'ha de dir que en aquests
muntatges del IT es posa tota la carn a la graella, com ha de ser; han de
practicar actors, ajudants, il·luminadors, escenògrafs, responsables de vestuari...
tot l'arc de la gent que són el futur del teatre, i penso que se'n surten amb
nota. En quant a la música en directe entre el personal de l'IT i l'ESMUC, el nivell
és altíssim, d'arranjaments i d'execució. Avui l'únic que m'ha fallat una miqueta
ha estat la sonorització, no sé si per culpa de que la sala Ovidi Montllor no
estava massa plena i ressonava excessivament, o per una deficient equalització (potser les dues cosees);
de vegades el so es saturava.
Els intèrprets han estat molt
bé. A mi m'ha robat el cor la noia —lamentablement no sóc capaç d'identificar
el nom— que ha cantat el tema "No tinc por de qualsevol cosa": molt
bé, tot i que s'ha de dir que el tema és un bombó, però els set intèrprets restants també han
estat molt bé. Penso que un espectacle d'aquesta categoria no s'hauria de perdre
i seria bo portar-lo als circuits comercials, on s'estan fent coses ben
justetes. Encara teniu temps de veure'l fins diumenge, i pel qui no ho sàpiga,
les entrades son gratuïtes. Es pot demanar més? Jo, de moment m'he tret el
barret davant la creativitat i professionalitat de Joan Maria Segura.
Enhorabona!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada