LA VIDA ES SUEÑO
(a la Puigserver del Lliure de Gràcia)
Hi
ha coses que no es poden evitar, com per exemple els records, i molt
especialment els records que et porten a l’adolescència.
Cuentan de
un sabio que un dia
tan pobre
y mísero estaba,
que sólo
se sustentaba
de unas
hierbas que cogía
I
com que jo sóc de l’any 40 i vaig anar a l’escola en castellà, doncs em va
tocar aprendre’m alguns versos que, com podeu suposar, no eren de Josep Carner,
i avui al sentir-los recitar m’han portat molt enrere. Dit això, vagi per
endavant que considero Calderón un dels grans dramaturgs de la història mundial
del teatre, al costat de Lope, Shakespeare, Molière, Goldoni...
Doncs
si m’agrada tan el clàssic, perquè no m’ha acabat d’emocionar? A veure si ho
podem esbrinar. Per començar passo d’explicar la història per coneguda. El
primer que hem vist és l’escenografia; magnífica, de luxe, com en els bons temps que
no venia d’un duro. Alejandro Andújar i Esmeralda Díaz s’han lluït, i quan hem
vist el que l’ha millorat la il·luminació, alguns —potser tots— hem quedat
bocabadats. Bravo per Juan Gómez. El vestuari —també d’Alejandro Andújar— i
Carmen Mancebo m’ha semblat preciós, per sobri i elegant, quasi tot en negre.
Especialment els vestits de les dones amb un caient d’aquells que et fan dir:
bon patró amb la tela adequada. Què ens queda? Perquè fins ara portem bona
marxa.
Penso
que el càsting no ha estat el més encertat i que una obra que està carregada de dilemes existencialistes, aquests ha estat "només" recitats. A mi col·locar a la Portillo en el
paper d’un home no m’ha aportat res, tot i ser molt correcta. Penso que m’hauria
agradat una veu més contundent —de baríton tirant a baix— per fer el Segismundo,
un home cremat per anys de captiveri. La resta d’actors de be a normal, però no
tinc clar que no s’estigui perdent l’art de recitar en tots el matisos
projectant bé la veu perquè els de la fila 22 puguin sentir tot el text.
Crec
que el teatres grans –i la Puigserver ho és— s’haurien de plantejar seriosament
de treballar amb micròfons inalàmbrics. Jo des de la fila 3 les he passat
punyeteres per no perdre cap paraula del rei quan parlava d’esquena, i una
amics meus que seien a la fila 10, estaven disgustats per la feble audició. En
fi, jo ho he vist així: correcte, però no per a recordar.
M’oblidava
d’elogiar als quatre músics que formaven l’orquestra barroca, que ho han fet
molt bé. No aportaven res d’especial, però han sigut un complement de luxe.
Espero que no sigui per demostrar-nos que les coses que venen de Madrid sí que
disposen de pasta per gastar. Això m’emprenyaria, encara més.
Conclusió:
un espectacle acceptable, amb alguns aspectes remarcables. Forts aplaudiments,
fins i tot exagerats, però... tinguem en compte que a Barcelona hi ha un públic
que no pot anar massa al teatre porqué lo hacen todo en catalán, i amb
aquesta funció sí que hi ha pogut anar. Per a ells, l’enhorabona!
Totalment d'acord. Veig que coincidim força, t'hauré de nomenar 'crític de capçalera' :)
ResponElimina