28 I MIG
(a la Biblioteca de Catalunya)
Federico Fellini va fer 11
pel·lícules fins a l’any 1963, dues d’elles “de segments” amb diferents directors
i la primera —Luci del Varietà, 1950—
fent tandem amb Alberto Lattuada. Per això d’onze en va restar dues, del resultat,
mitja (la compartida amb Lattuada) i d'aquí ve que la peli de l’any 1963 la va
titular Fellini 8½. Al gran Federico li agradava molt jugar. Avui a la
Biblioteca de Catalunya he vist 28 i mig, la última producció de La Perla 29,
que va de Fellini... i traieu-ne la conclusió que vulgueu vosaltres mateixos.
Juraria que al Broggi i tota la penya també els agrada jugar.
I què és 28 i mig? Si ho
hagués de definir amb una sola paraula, diria que és una conya, i ho ampliaria
dient que una conya bona —aclariment: les conyes bones són les que
diverteixen—. Un viatge oníric pels mons de Fellini, les seves imatges, la seva
estètica, les seves fantasies i ficcions, sense deixar de banda les seves
fixacions eròtiques (per Déu!) de dones amb grans culs i exuberants mamelles:
la Saraghina de 8½, la estanquera i la Gradisca d’Amarcord...
Amb el que acabo de dir
quasi que avui ja podria tancar la crònica, però no. En Jeroni Rubio ha fet un
treball notable muntant la història i el text, ficant-hi de propina alguna cosa
de La Divina Commedia, de Dante; Una Giornata Particolare, de
Scola; Sei Personaggi in Cerca d’Autore,
de Pirandello; i fins i tot un recitat de Coral Romput d’Estellés (per cert
impressionant). Però no, no he acabat; en el moment en que un dels personatges
explica una part en italià, un altra en fa la traducció al català, escena
calcada de la Vita è Bella, de
Benigni, i per acabar-ho d’adobar al teatre també ens hi apareix un cavall
blanc... No em voldria deixar tots els personatges fellinians: la Gelsomina i
el Zampanó, el tonto d’Amarcord que cridava “vogilo
una donna” (disgues-li tonto), la Gradisca, la Saraghina... i naturalment, Marcello
Mastroianni
La posada en escena molt
interessant: escenari pelat, terra se sorra (faltaria més) i un continu entrar
i sortir d’elements: taules, cadires, màquines de filmar, llums... La
il·luminació interessant, però una mica fosca pel meu gust i el vestuari molt
divertit; bona utilització de les projeccions videogràfiques. Tots els actors
amb bona nota, mèrit que es pot apuntar Oriol Broggi. Inconvenients: al utilitzar
la nau en tota la llargada, l’audició no era massa bona. Aquesta sala de la Biblioteca
és punyetera i els de la Perla ho saben, tot i que sembla que de vegades no se’n
recorden. Massa diàlegs no s’han sentit bé, especialment els de caire més intimista.
Els que no estàvem a la fila 1 (i no sóc l’únic que ho ha comentat) les hem
passat una mica punyeteres.
Penso que tothom s’ho ha
passat bé. Aplaudiments generosos i repetides sortides a saludar. Els que som
incondicionals del cinema italià hem disfrutat especialment. A mi només m’hi ha
faltat Lo Sceicco Bianco del 1952.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada