26 de des. 2013

Romeu i Julieta

ROMEU I JULIETA
(al Teatre Akadèmia)




Penso, i no sóc l'únic, que Romeo i Julieta no és de les millor tragèdies del senyor Shakespeare. Si la comparo amb Titus Andrònicus, Macbeth o Otel·lo, em queda  —i perdó pel disbarat— en una mena de segona divisió shakespeariana. Però també penso que això ho pensava abans de veure la versió que ens han ofert avui la gent de l'Akadèmia. I aquest canvi de pensament a què ha sigut degut? perquè jo no sóc cap donna è mobile. Per no ser no sóc ni dona.
Ho tinc clar: a l'enfocament que li ha donat el director Dugald Bruce Lockhart, un "propeller" que ha posat el coet al cul a tota la companyia i a més ha sabut aprofitar l'arquitectura del Akadèmia fins a la última característica de la sala. L'obra ha començat recollint la idea renaixentista de auto-promocionar-se, aquí utilitzant la figura d'una estàtua humana de les Rambles —o de la zona Covent Garden de Londres—, i a partir d'aquí ha arrencat a tot gas, sense treva, amb unes coreografies molt dinàmiques que han mantingut la tensió i l'atenció constantment; fonèticament sona igual, però no és el mateix.
Però això no ha anat en detriment de les escenes amoroses o tràgiques on els recitats han de ser molt mesurats, respectant l'esperit dels pentàmetres iàmbics en que escrivia el vailet de Stratford. El resultat ha estat sen-sa-cio-nal, així, sil·labejat, que queda més imponent.
Un càsting molt bo ha fet els personatges molt creïbles. L'escenografia pràcticament inexistent, n'hi havia prou amb l'arquitectura de la sala. La música en directe interpretada pels mateixos actors ha estat un contrapunt boníssim per iniciar-nos en cada canvi d'escena. Bon vestuari i una il·luminació adequada. Direcció superba; repeteixo l'enfocament que s'ha donat a l'obra és el que l'ha fet elevar amunt, molt amunt.
Ara m'adono que no he fet el més petit apunt de què anava l'obra. Calia? Penso que no, que tothom sap de que va aquesta tragèdia covada per la rivalitat de dues famílies, cosa que encara avui passa. Tot i ser la tarda del dia de Nadal, l'Akadèmia quasi ple i els espectadors hem fet sortir als còmics a saludar quatre vegades. S'ho han merescut.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada