ELS DEU MINUTS DEL BAR DE LA BECKETT
(al bar de la Sala Beckett)
El teatre és incombustible.
Mira que n'han passat de coses des dels temps de Tespis al segle VI a. C. fins
ara, i el teatre continua amb tossuderia; als que porten aquest verí a la sang
no els faran plegar ni a garrotades, tot i que als governs, especialment els conservadors,
els agrada poc el teatre, perquè tradicionalment és crític amb el poder, però
ni així, i s'han de fer fotre La última estocada en aquest país anomenat Espanya
va ser la pujada salvatge de l'IVA i sí, s'ha notat el cop, però hi ha una
reacció curiosa. Mai hi havia hagut tants espectacles en cartellera i es fan funcions
en els llocs més impensables, naturalment de petit format, sessions golfes...
en fi una mena d'Epifania.
I ara vaig al gra. A la Sala
Becket ja fa uns quants divendres que es fan unes performances titulades Els
10 minuts del bar de la Beckett, i no són altra cosa que la representació
de dos curts —aproximadament 10 minuts cada un, d'aquí ve el nom— representats
al bar, amb el públic assegut al voltant de les tauletes mentre pren una
consumició, perquè agafeu-vos, els4 € que val l'entrada inclouen consumició.
Normalment les peces no tenen
un text escrit amb acotacions. Es parteix d'una idea esquemàtica que es dona
als actors —normalment dos— que s'ho miren, discuteixen com ho poden fer i
directament ho fan. Més espontaneïtat i proximitat no és possible, i això es
nota, es palpa a l'aire. A més, en un espai tan reduït els intèrprets poden
parlar amb tota naturalitat, no han de projectar la veu fins a la última fila
del tercer pis. De vegades hi ha vacil·lacions, però costa d'endevinar si són reals
o intencionats.
Ahir hi vam veure dos
d'aquests curts. El primer va ser un monòleg, que trencant la norma estava
escrit de cap a peus: Moleskine de
Jordi Cervera, interpretat per Violant Llopis, que feia de noia que es creia
orfe de pare i la seva mare moribunda li confessa que està viu i qui és... Bailad malditos bailad va ser el segon
on la Carlota Olcina fa el paper d'una sense papers i el Pep Jové interpreta a
un fill de puta que, amablement i amb bones paraules, se'n vol aprofitar tot
amenaçant-la.
El bar de la Beckett a tope,
fins i tot gent dreta. Forts aplaudiments i tothom content perquè realment va
estar molt bé. No és El Rei Lear —sé que sempre poso aquest exemple, de vegades
Macbeth— és teatre de proximitat, sense pretensions fet amb actors molt bons
que tampoc en gasten (de pretensions). Gràcies.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada