EL CHICO DE LA ÚLTIMA FILA
(a la Sala Muntaner)
Des del dia 12 està rutllant
a la Sala Muntaner El Chico de la Última Fila, una obra molt interessant de Juan
Mayorga aquest dramaturg madrileny que pertany a l'anomenada Generación Bradomín —Sergi Belbel, Paco
Zarzoso, Jordi Casanovas...— i del que recentment hem vist un parell d'obres a
casa nostra, Himelweg i El Crítico.
Mayorga, que encara no te la cinquantena, ha escrit un sac d'obres i avui
possiblement sigui l'autor més representat al món en llengua castellana. Aquesta
obra —que va passar breument (dos dies) per l'Institut del Teatre— ara s'ha instal·lat
a la Muntaner fins el 20 d'abril. Anoteu-vos la data a l'agenda, no fos cas que
la caguéssiu.
Un professor d'institut, literatura,
està repassant treballs a casa, i la
seva dona s'estranya de les baixes qualificacions que posa: un dos, un u, un
tres... Ell, enamorat de la assignatura que dona, es lamenta de la pobresa dels
treballs, una redacció sobre el cap de setmana. "El sábado salí con los amigos i el domingo no hice nada", llegeix
indignat una de les "redaccions", però de sobte en un dels treballs es
sorprèn. Aquell noi que sempre seu a la última fila i que mai diu res ha escrit
unes frases brillants, ben lligades... però inquietants. Ara el noi, animat pel
professor, i fascinat per la família d'un company, escriu una mena de novel·la
per entregues. Fi del relat, odio els spoilers.
La posada en escena és
interessantíssima. L'escenari ocupat totalment per una gran taula, els sis actors
sempre presents a escena, actuïn o no, i la il·luminació s'encarrega de
focalitzar l'acció, que avança a un ritme brutal, situada al institut, a casa
del professor, a la de la família del company d'estudis... Tot i la complicació
de l'acció es segueix de meravella per una acuradíssima organització del tempo.
Molt bona escenografia de
Israel Muñoz i Víctor Velasco, aquest últim també director, excel·lent, i els
sis actors han brillat a gran altura, amb un nivell equilibrat. Posats a filar
prim, penso que les companyies que vénen de fora —en el sentit que no parlen en
català— haurien de tenir en compte que tot i que els catalans entenem
perfectament el castellà, no és la nostra llengua i s'haurien d'esforçar per
vocalitzar al màxim de bé per ajudar a la comprensió del text. L'altra petit
defecte és que la tarima de l'escenari és terriblement sorollosa. Penso que no
ha de ser difícil solucionar aquesta tonteria.
Tarda excel·lent de teatre;
els espectadors hem aplaudit amb ganes i hem fet sortir a saludar als actors
repetides vegades. Estaven contents. El crític Marcos Ordóñez, després de veure-la
a Madrid va qualificar aquesta obra com una de les millors comèdies de l'autor.
Hi estic absolutament d'acord, tot i que no tinc clar que sigui una comèdia;
penso que es devia referir genèricament al que en català en diem fer comèdia.
Si us agrada el teatre, no
us la perdeu. A més de passar una bona estona us farà pensar en la falsa
innocència d'algunes persones i com sense adonar-vos-en podeu ser inductors de
les seves maleses que, a més, poden rebotar-se en contra vostre, o sigui, com
deia una coneguda meva: cuidadín.
Amb el teu permís ho he compartit a la meva página de Facebook (El racó de l'art )
ResponEliminaCap problema, compartir sempre és bo
Elimina