MORO COM A PAÍS
(a la Sala Tallers del TNC)
Grècia, com a bressol de
cultura —al menys pel que fa a la zona mediterrània— ha fascinat al món sencer i ningú
discuteix la influència que ha tingut en el desenvolupament de les arts en tota
la civilització, però la història més recent ja no és tan bonica. Van ser
"neutrals" a la primera guerra mundial, però a la segona van patir el
pes del feixisme i just acabat aquest conflicte es van enfrontar comunistes i
govern imposat de dretes en una guerra civil fins al 1950. Al 1967uns quants
coronels van donar un cop d'estat que va durar fins al 1974, o sigui que al
menys una generació no va saber el que és viure feliç.
Dimitris Dimitriadis és
dramaturg, assagista, poeta, traductor... un humanista, un home de cultura que
no està molt content amb les derives que va agafar aquest país admirable que va
ser la llum del món, i en Moro Com A
País, una de les seves obres més coneguda així ho expressa. "Aquell
any cap dona quedà prenyada, ni el següent, ni l'altra, i així al llarg de
vint-i-cinc anys es va perdre una generació sencera..." comença més o
menys el monòleg en una imatge preciosa.
Albert Arribas, el director,
diu que es tracta d'un text insuportable, que no es tracta d'un malson, sinó
d'una revelació monstruosa en la seva realitat... i penso que té molta raó,
perquè és un text molt dur, sense pietat, expressat amb un llenguatge sense
eufemismes, directe i fins i tot groller quan a l'autor li sembla indicat. A mi
el que més m'ha fotut és que no hi he vist cap mena de llum ni esperança, i
sense esperança —al menys a mi— se'm destrempa el cor.
Màrcia Cisteró, l'actriu que
ens relata aquest cúmul de desesperances, s'hi ha deixat la pell al llarg de
setanta-cinc minuts duríssims, recitant un text en el que potser hi havia
alguna coma —no hi posaria la ma al foc—, però cap punt, ni apart ni seguit.
Intencionadament la declamació era monòtona, cosa que a mi al final se m'ha fet
una mica pesat. La escenografia era amb la sala plena d'altaveus que de tan en
tant deixaven anar sorolls —no se'n podia dir música— que jo no puc justificar.
Mitja platea escassa a la
Sala Tallers, amb un públic que ha aplaudit repetides vegades, tot i que sense
un gran entusiasme. L'obra tampoc era com per sortir saltant d'alegria i
repartint abraçades a tort i dret.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada