ZORBA EL GRIEGO (que jo sàpiga en catalàno hi ha versió)
(Peli de Kakogiannis)
Penso que si hi ha un
personatge vital al món de la ficció, aquest és Alexis Zorbàs, el protagonista
de la magnífica novel·la de Nikos Kazantakis "Vida i Aventures d'Alexis
Zorbàs". L'autor ho és també de novel·les tan importants com "La
última tenmptació de Crist" o "El Crist de nou crucificat".
Mihailis Kakogiannis,
director de teatre i cinema va agafar la novel·la de Kazantzakis i la va
convertir en pel·lícula l'any 1964, una magnífica cinta en la que va saber contraposar
el tarannà fatalista dels habitants d'una Creta tràgica amb la vitalitat ja
esmentada del personatge.
La història arrenca amb l'arribada
d'un anglès a Grècia. El vaixell que l'ha de portar a Creta s'endarrereix a
causa de la mala mar i mentre espera coneix a Zorbàs, quedant fascinat pel seu
caràcter obert i amistós. L'anglès, que és mig grec, ha vingut per fer-se
càrrec d'una herència del seu pare que era propietari d'una mina de lignit
actualment abandonada i, imprudent, sense referències anomena Zorbàs encarregat
de l'explotació...
Crec que Anthony Quinn en el
rol del grec vivaç fa un dels papers de la seva vida —comparable al Zampanó de
Les Nits de Cabíria de Fellini— magníficament contraposat amb Alan Bates com a
anglès i IrenePapas com a vídua objecte del desig de tot el poble. Zorbàs és
primitiu, directe i profundament humà, un caràcter sense giragonses. Com va dir
un crític quan va aparèixer la novel·la, és un home «meravellós, bevedor, golafre,
treballador, faldiller, vagabund...», un home que ensenya a l'anglès a estimar
la vida i no témer la mort (quasi res).
A la peli, molt fidel a la
novel·la, s'hi diuen frases brillants que expliquen les diferències, encara al
segle XX, dels grecs amb la resta d'europeus. Quan es mora una mena de cocotte francesa, amant de Zorbàs, li
explica al anglès perquè el capellà del poble no l'enterrarà ni li farà funeral:
«era estrangera; es persignava amb quatre dits i a l'inrevés», genial.
Com a nota curiosa, a partir
d'aquest film es posà de moda un ball anomenat sirtaki, que tothom es va creure
que era popular a Grècia. Res més lluny de la realitat; Mikis Theodorakis, magnífic
compositor i autor de la música se'l va inventar barrejant diferents músiques i
balls populars, això sí, però és una creació del 1964. Ah! el poder del cinema
quan és un èxit.
Jo he tornat a veure la
pel·lícula i he quedat meravellat. Filmada en un blanc i negre preciós, et fa
agafar ganes de tenir la sort de conèixer un personatge així, que t'injecti
vitalitat i un punt de bogeria. Al final de la peli, quan se'ls ensorra tot un
muntatge que Zorbàs ha ideat per la mina, i no queda res de res, diu rient: «ha
estat una catàstrofe espectacular». Potser alguns es posaran nerviosos davant
d'un paio així; a mi m'ha agafat enveja.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada