EL LLARG DINAR DE NADAL
(al Círcol Maldà)
Thornton Wilder és un
conegut i multi premiat escriptor nord americà, posseïdor de tres Pulitzer i famós,
entre altres, per la seva obra El Pont de Sant Lluís Rei, adaptada al cine en
tres ocasions: 1929, 1944 i 2004. ¿Perquè l'obra que va titular The Long Christmas Dinner s'ha traduït
com El Llarg Dinar de Nadal? No ho sé; el mot dinner anglès és l'equivalent a sopar en català; misteris de les traduccions,
però és igual; l'obra no pateix per aquesta curiositat perquè de per sí és molt
potent.
A casa de la família Bayard
el gall d'indi és a punt i el vi a les copes. Un any més es reuneixen al
voltant de la taula nadalenca i riuen i ploren i repeteixen rituals i cançons
de generació en generació, mentre el temps passa implacable i el segle XX
substitueix al XIX, i així passaran noranta anys...
Penso que el director Alberto
Díaz, amb una producció de La Ruta 40, ha aconseguit introduir-nos de manera
convincent en l'interior d'aquesta família que ha anat evolucionant al llarg
d'aquesta pila d'anys. Amb set actors i una posada en escena molt intel·ligent,
em vist com els personatges van mudant i canviant de papers sense que res
grinyoli, sense estridències, com la cosa més natural del món, suau com la
seda.
Una altra cosa que m'ha
agradat molt són les reiteracions. La meva dona, que em coneix bé, diu que sovint
sóc com una criatura, que m'agraden les repeticions, els leivmotiv, i te raó. M'encanta que em tornin a explicar, una vegada
més, el conte de la caputxeta, i en aquesta obra això està servit. A cada nou
Nadal, la mestressa de la casa diu que el sermó del pastor l'ha emocionat i li
ha fet saltar les llàgrimes, i renya al seu marit —al llarg de l'obra molts marits—
perquè veu massa vi, mentre ell (ells) repeteix que la ingesta moderada de...
La posada en escena, feta
amb economia de mitjans, està molt aconseguida. N'hi ha prou amb una taula molt
ben parada, de família acomodada, i un vestuari adequat, especialment el de les
minyones amb els seus davantals i bruses de puntes. La il·luminació de Sergi
Torrecilla —aquest xicot cada dia ho fa més bé— senzilla però eficaç. La llum
que ve del fons d'una porta que condueix a la mort és de premi. Els set actors
tots molt bé, equilibrats, tots en un to "pacífic", sense ganes de
sobresortir, tots molt convincents. Els espectadors, convidats d'excepció a
aquests sopars, els hem ovacionat com es mereixien.
El Círcol Maldà ple, i avui
és primer dia de pont. Tinc entès que cada dia s'ha quedat molt gent al carrer
pendents de la llista d'espera. No sóc empresari i no se com s'ha de solucionar
això, segurament és difícil, però obres importants, amb bona acollida de públic
no s'haurien de morir així. No espero que el Sr. Wert que pensa que la paraula cultura
es refereix a la part alta del cul ens ho arregli, però algú que tingui cervell
se n'hauria de preocupar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada