16 de gen. 2015

Concerto a tempo d'umore

CONCERTO A TEMPO D'UMORE
(al Teatre Condal)



Jordi Purtí és un vell coneguten el món teatral català. Porta més de seixanta espectacles a l'esquena que han girat per mig món i se'l reconeix per haver treballat molt amb la música, només cal recordar Hop!era i Operetta. Ara li ha tocat el torn a una obra amb orquestra de cambra: CONCERTO A TEMPO D'UMORE que ahir es presentà al Teatre Condal, una funció pensada per a un públic familiar que no cal que sigui expert en música. L'orquestra de Cambra de l'Empordà és una formació de corda que ja compta amb vint-i-cinc anys de trajectòria i més de tres mil concerts realitzats a bona part del món.
Amb aquests elements Purtí ha bastit en un espectacle que és un concert, però molt poc convencional. Conjugant el teatre del gest, música i humor —umore en italià— ha enfilat un seguit de gags protagonitzats pels components de la orquestra que mentre feien el ruc no deixaven de tocar. Dic feien el ruc en el millor dels sentits, doncs han enredat entre ells, es prenien les cadires, li robaven la batuta al director per dirigir ells... La part millor ha estat quan s'han posat a interpretar música de pel·lícules. La cosa ha començat projectant una imatge de la peli a la que corresponia la música, però al cap d'una estona no han projectat més ajudes i el públic les havia d'endevinar mentalment, amb l'ajut de la representació mímica que en feia el director o algun dels intèrprets. Ha acabat amb una marxa a Radetzky al estil concert d'any nou a Viena, amb el públic picant de mans i després de peus i fent fins i tot l'onada.
A mi particularment aquestes coses no m'agraden, no en sóc partidari, però ja he dit abans que aquest és un espectacle familiar i te un públic, i diria que molt ampli. Doncs aquestes persones s'ho passaran rebé. Penso que l'obra està lluny del rigor que tenia Operetta, però com va dir El Gallo hay gente pa tó i aquesta vegada Purtí ha fet una cosa més comercial. També crec que l'orquestra de cambra —tot i fer-ho bé— no és la formació més adequada per aquest tipus d'espectacle. De fet n'hauríem de dir orquestra de cordes, ja que només hi havia violins, violes, cellos i un contrabaix, i amb aquesta composició és impossible tocar el tema de E. T. de John Williams i que no quedi una mica xaró. També he trobat a faltar arranjaments més atrevits, amb harmonies complicades i fins i tot dissonants, però ja tornem a estar en el públic familiar que necessita poques complicacions.
El Condal amb menys de mitja entrada, però els assistents s'ho han passat la mar de bé a jutjar pels aplaudiments, els crits de bravo i el posar-se dempeus. Me'n alegro per ells.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada