LIMBO
(al Teatre Gaudí Barcelona)
Què passa si no ets
sents còmode en el cos que guarda la teva ànima? Ets una noia però voldries ser
un xicot. T'agradaria fer pipí dret, però t'has asseure a la tassa del wàter.
T'identifiques amb un gènere que no és el que el teu cos determina... Tens un, segurament
molts, problemes.
Aquest és el tema de
la quarta obra que la jove companyia L'Era dels Impuxibles —nascuda l'any 2011—
ha presentat al Teatre Gaudí Barcelona, un espectacle arriscat per la seva
temàtica i pel seu plantejament. Peça de triple llenguatge: música, dansa i
text, que a partir d'una idea de Clara Peya (compositora i pianista), Ariadna Peya
(coreògrafa i ballarina) i Miriam Escurriola (directora), ens donen a conèixer el
repte de l'Albert —abans Berta—, que es planteja canvis importants en el seu
cos que, si es decideix, haurà de sotmetre's a l'agressió del bisturí.
La història comença
en el control de seguretat d'un aeroport en que la imatge de l'Albert no casa
amb la seva documentació de noia. Mentre el guàrdia intenta aclarir el malentès
li recomana que s'entretingui al duty
free, una mena de limbe —que dona nom al espectacle—, on hi ha molt temps
per perdre i tot està molt ben etiquetat segons les normes i el gènere: colònia
de noia, colònia de noi, roba de noia, roba de noi... Mentre és retingut, el/la
protagonista reflexiona sobre els fets més rellevants de la seva vida. Finalment
les seves dues parts —femenina i masculina— arribaran a un pacte d'acceptació.
El plantejament és
molt atractiu. En escena hi ha un triple Albert: el representat per el/la
protagonista i dos que interactuen, s'ajuden, s'enfronten, s'empaiten, es
troben... representats per dues ballarines, l'Ariadna Peya i la Tatiana Monells, excel·lents.
Aquesta dinàmica dóna un joc magnífic d'una bellesa que se t'emporta, sempre
amb els fons musicals en directe del piano tocat per la Clara Peya i algunes gravacions.
També hi ha unes intervencions de la Berta dialogant amb l'Albert mitjançant un
monitor de TV, que ens va donant informació que ens interessa.
La música aporta
una càrrega de sentiments important, especialment pel meu gust, quan està
interpretada al piano i acompanya els textos de Marc Rosich que canta la protagonista.
Les coreografies són impactants i a mi —que sóc poc expert en dansa— m'han
semblat contemporànies i atrevides, a més de gens fàcils d'executar. En els moment que
les dues ballarines es copiaven els moviments diries que les dues noies eren
germanes bessones.
Un espectacle potent
per la manera d'afrontar-lo, i valent per la temàtica tocada, sense eufemismes,
ni colorants ni suavitzants. Tampoc hi ha faltat algun moment divertit, com la
aparició de les dues hostesses de vol de la companyia aèria. Sembla mentida el
que s'aconsegueix amb la expressió corporal. Les dues noies que feia uns segons
interpretaven uns mascles a nivell de King Kong, s'ha convertit en dues pin up girls bufones, gràcils i
seductores, vaja, dos bombons.
Espectacle molt
recomanable; molt més que un musical, ben dirigit i ben interpretat Tres quarts
d'entrada al Gaudí i forts aplaudiments d'un públic que s'ho ha passat bé, però
que també s'ha vist obligat a reflexionar i pensar que no tot és blanc o negre,
vaja, quasi res. Encara que alguns partits polítics no ho vulguin admetre, la diversitat
existeix i no tenim dret a fer patir als "diversos". Espectacle en cartell fins l'1 de març.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada