SUBVENCIONS
(Opinió)
Em temo que el que escriuré a continuació no serà massa benvingut per a algunes
persones, però els que em coneixen saben que acostumo a dir el que penso,
malgrat sigui o no políticament correcte, i tornant als que em coneixen, també
saben que estic al cantó de la cultura i la seva gent, en totes les seves
expressions. Som-hi, doncs.
He llegit aquest dies la polèmica decisió de l'Ajuntament de Barcelona de
no continuar mantenint la llotja del Gran Teatre del Liceo, llotja que costa
108.000€ anuals, una pasta. Ara els regidors i altres beneficiaris que en feien
us s'ho hauran de pagar de la butxaca
—com a anècdota, serà curiós veure si molts o pocs dels que fins ara eren
habituals ho continuaran sent— i els convidats des de la institució hi
assistiran passant per caixa l'Ajuntament pagant només les entrades justes. Ras
i curt, ho trobo bé, especialment tenint en compte els temps que corren. Amb
108.000€ es poden donar moltes beques menjador per canalla que no arriben a fer
dos àpats decents al dia.
La segona part de la notícia és que l'Ajuntament sí mantindrà la subvenció
(o com se n'hagi de dir) de 2,5 milions d'euros pel manteniment del Liceu. Aquí
no tinc dades suficients per opinar amb coneixement de causa al no tenir la perspectiva
total del sistema d'ajuts oficials. Quedi clar, però, que penso que la cultura
s'ha d'ajudar, tota, especialment la que es fa en català. El que em passa és
que —centrant-me en el món del teatre, que és el que millor conec—, no sé quan
li toca al Liceo, al TNC, al Romea, a la Sala Atrium o la Nau Ivanow. I podria
afegir petites sales com La Vilella o l'Hiroshima que segurament la majoria de
catalans no saben ni que existeixen. És per això que ni em queixaré ni aplaudiré
al no saber si reben ajuts de manera proporcional i quins ratios de proporcionalitat
s'apliquen, si és que se n'apliquen.
Però sí sé que la globalització —o al menys en part penso que és culpa seva—
ens ha portat a només valorar als primers. Si no ets dels que pugen al podi —i
allà a dalt només n'hi caben tres–, no és que siguis una merda, és que ni
existeixes, i així passa en la majories de disciplines. En el cine, com que
està gravat podem gaudir dels actors top
per un preu mòdic, però en el teatre no, en l'òpera o anem al Liceu (en el cas
dels barcelonins) o a un cinema a veure una retransmissió des del Metropolitan,
i ja no és el mateix, però a més volem gaudir dels millors; si no canta el Pavarotti
(en dic un de mort per no ofendre cap sensibilitat), ja no te tibada (potser
exagero) i és clar, els primers espases cobren uns preus de fantasia. Quan els
catalans siguem independents, com que disposarem de molts més recursos potser
ens ho podrem tornar a permetre, però avui em temo que no. Amb això no vull dir
que no es pugui fer teatre, però, tornant-ho a centrar en l'òpera, penso que al
país tenim prou cantants que ens poden oferir funcions molt dignes sense gastar
en excés.
M'agradaria que alguna persona ben informada ens fes conèixer com es
reparteixen els diners dedicats a cultura, i parlo dels diners de les diferents
administracions; per sectors: museus, música, dansa, teatre i dintre de cada
sector on va el tall i on els ossos. L'ideal seria que la cultura es pogués
mantenir per si mateixa, però això avui és impossible, més quan els estament
públics (com la TV) sembla que només promocionin programes que peten
audiències, aquest papu que em sembla que en diuen share. Ahir, per curiositat vaig posar un moment TV3 per veure que
era una cosa que en deien Polònia el Musical i vaig tancar l'aparell
avergonyit.
Torno als diners públics i a la cultura. Si algú em pot dir on estan
publicades les dades totals de subvencions i el seu repartiment ben explicat li
agrairé. Aleshores potser podré opinar amb coneixement de causa sobre els 2,5
milions que posa l'ajuntament de Barcelona al Liceo.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada