NOMÉS SÓN DONES
(a la Sala petita del TNC)
En el meu penúltim post
vaig parlar del treball titànic de Míriam Iscla en que es carregava a l'esquena
un text duríssim: Dona No Reeducable. Doncs només han passat quatre dies! i
s'ha tornat a lligar un farcell tan o més pesant: Només Són Dones. Potser més dur per a mi pel fet de que els que ja
tenir certa edat encara tenim records de l'època.
Es tracta d'un monòleg
excel·lent, escrit per Carmen Domingo, una intel·lectual amb gran experiència
en assaig Històric, en el que sonen veus diferents, però tres veus que no són
de la mateixa corda; paraula: Míriam Iscla, dansa: Sol Picó, música i cant: Maika
Makovski. No m'agrada repetir-me per haig de tornar a parlar d'un trio d'asos
(si ho digués en femení quedaria insultant), perquè l'obra hauria pogut funcionar
com a un monòleg tradicional: una gran actriu en front del públic explicant i
dramatitzant una història, però en aquest cas el bon fer de la directora, Carme
Portaceli —un cognom bonic per arribar molt amunt— ens ha obsequiat amb aquesta
formació en que la dansa i la música han potenciat, i molt, el que deia
l'actriu. Resultat: extraordinari.
El text ens parla dels
centres penitenciaris exclusivament femenins —molts, massa al llarg i ampla de
la península—on s'hi tancaven sindicalistes, guerrilleres, lluitadores incansables
que a la vegada eren esposes, mares, filles... Allí van ser torturades,
apallissades, vexades i finalment afusellades una quantitat ingent d'aquestes
valentes. Un capellà li diu a una, moments abans de ser executada i que s'ha
volgut confessar: no te doy la absolución
porqué no es´ta casada por la iglesia. Autèntica caritat cristiana. Algunes
es van suïcidar per furtar-los el gust als militar de poder-les passar per les
armes. En algunes de les poques foses comunes que s'han pogut obrir, s'han
trobat esquelets de fetus ja que es matava a dones embarassades. La
legalització de l'avortament als anys quaranta; deunidó.
Tot això va explicant
la veu que parla, relatant els records de cinc d'aquestes dones; els seus temors,
el patiment de saber on han anat a parar els fills, els seus homes... sempre molt ben recolzades per la ballarina i la música. Una
escenografia molt encertada de Paco Azorín ressaltada per la bona il·luminació
de Miguel Muñoz ho ha acabat d'arrodonir. A l'esquerra de l'escenari, una
pantalla on es projectaven dades d'aquesta època de foscor només equiparable al
de la Edat Mitjana. Costava contenir les llàgrimes, no per vergonya que ja fa
anys no en tinc, sinó per que quan plores no hi veus bé i de l'espectacle no
te'n podies perdre ni un segon.
Abans d'apagar els
llums pel final de la funció ha aparegut a la pantalla un text terriblement
explicatiu. En aquests centres de retenció, txeques, presons o com en voleu
dir, s'estima que hi van passar unes 150.000 dones, però no se sap amb
seguretat perquè no se'n portava registre. I Això? És que NOMÉS EREN DONES.
P.D. Avui m'ha sortit
una crítica una mica... sensible, però les coses van com van. És com fer un
petit homenatge a les nostres mares i àvies, dones valentes que van saber
aguantar, sense arronsar-se, la barbàrie del feixisme que va imposar l'indigne
del general Franco i els seus acòlits; al seu infern es podreixin.
També vull dir una
altra cosa; estic disposat a obrir una subscripció per pagar unes quantes entrades
perquè certs personatges de la vida política espanyola que encara intenten navegar
entre dues aigües, puguin assistir a la funció. Gent —no m'atreveixo a escriure
persones— que neguen certs fets passats sota el règim franquista, que obstaculitzen
la recuperació de la memòria històrica, que es pensen que les cunetes només són
marges de les carreteres...
Hoola!
ResponEliminaUn gran espectacle i una gran veritat. Et deixa tocada i tista veure com s´han volgut amagar aquestes realitats i tant patiment, i a més en els nostres dies continuen totes aquestes situacions en les guerres actuals. Pura realitat.
Com dius tres asos cadascuna en la seva disciplina, Gràcies al TNC per fer possible NOMÉS SÓN DONES, excel.lent i valenta posada en escena.
Imma C.