CINC
(al Versus Teatre)
Si he de dir la veritat, avui no sé com posar-m'hi,
perquè he de fer una crítica negativa i em sap molt de greu perquè els cinc
actors d'aquest musical són gent molt jove que estic segur que han posat molta il·lusió
en aquest projecte. Em dona la impressió que als cinc intèrprets els han
enganyat, que els hi han venut la moto de fer un musical, com si fos fàcil, i a
falta d'una història els hi han fet creure que es podia fer a base de retalls.
Doncs no és així.
El mal d'agafar trossos d'aquí d'allà és que no hi ha fil
conductor creïble. Començar amb un tema de Jerry Bock i de seguida passar a un
altra de John Kander només refiant-se de la paraula money, és molt forçat. I així anar enllaçant temes diversos amb
sense massa coherència; l'un de Bernstein (un dels millors) i l'altra de Arlen
(un altra indispensable)... sí, temes molt d'ells coneguts, al menys per la
gent que estima el musical, però ¿com cohesionem el que li passa a un jueu de finals
del XIX en la Rússia del tsar a un alemany l'any 1931?
Això sense parlar de la interpretació musical en que el
color ha quedat monòton: una guitarra i una percussió limitadíssima: una caixa,
un cajón i dos platets. Al final ens hem
avorrit de tanta monotonia i repetició dels mateixos patrons. Un altre defecte
que hi he trobat a la part musical ha estat la modificació in extremis de les melodies. Els autors treballen moltíssim el tema
de la melodia i avui m'ha semblat que l'arranjador i director musical s'ha
passat amb les ganes de "fer-ho diferent".
He de dir que he acabat desagradablement sorprès perquè
entre els responsables de l'obra hi ha uns quants noms que tenia (encara tinc)
en molta consideració, i per això he anat a l'estrena. Penso que un mal dia el
podem tenir tots, començant per mi escrivint aquesta crítica i per això no cito
cap nom. El que sí diré és que em sembla que estem pagant un preu alt, o molt
alt per culpa de la síndrome de la TV. Estudiants que encara no s'han acabat de
formar participen en concursos musicals de televisió; intrusos amb morro també
hi fan cap, cantant o fent de jurat, i amb el sistema —que un tiet meu mig filòsof
rural en deia d'inflaglobos— amb presentadors elogiant-ho tot amb un to molt
elevat, passa bou per bèstia grossa, i a base de Gran Hermano, Operación Triunfo
i Oh Happy Day i no sé quants programes
més, situem al personal en un lloc que no (o encara no) els pertoca.
No puc acabar sense referir-me a la mal educada que a la
fila del meu davant (la 5 de la grada B) ha engegat el mòbil fins a tres
vegades. Quan li he recriminat, s'ha intentat defensar dient que estava fent
una ressenya. Li he replicat que apart de tocar allò que no sona al espectadors
de la fila de darrere seu, destarota als actors que de sobte veuen una cara
il·luminada entre el pati de butaques. Emprenyada l'ha apagat i ha fet com els
crítics que no es refien de la memòria i escriuen, a les fosques, en un
quadern, habitualment gros, per poder fer lletra enorme en la penumbra;
autèntics professionals. Com pot ser que encara hi hagi impresentables d'aquesta
categoria?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada