L'INFRAMÓN
(al Teatre Lliure de Gràcia)
Si algú em demanés definir l'obra
d'avui amb una sola paraula, escolliria "sòrdida"; és el que m'ha
semblat. Després si m'hi fessin afegir adjectius diria que l'he trobat una mica
confusa i amb un final no massa ben resolt. És una obra que podríem titllar de
ciència ficció, i avanço que l'sci-fi
no és un gènere que a mi m'enamori.
L'obra avança en dos plans paral·lels,
l'un real en que una investigadora interroga al creador d'un món virtual, un
home que admet que està malalt, amb tendències irrefrenables cap a la
pederàstia, i conscient d'això crea aquesta mena de second life, per donar sortida "sense fer mal" a ningú
del seu entorn. El segon pla són escenes d'aquest món virtual, en les que
(tranquils) no hi ha cap escena desagradable, excepte que el paper de la nena de
deu o onze anys el fa una nena... de deu o onze anys. Aquí és on m'ha semblat
sòrdida l'obra, en la posada en escena. Jo tinc netes d'aquesta edat i no
m'agradaria que fessin aquest paper en l'obra. No tinc clar que l'actriu
infantil sabés massa el que feia —i ho feia bé—, però si ho entenia, pitjor,
molt pitjor.
Com podeu veure m'està sortint una
crítica poc professional. A mi no em preocupa si en un futur proper o no es
podran cometre tota mena "d'abusos virtuals", em dona la impressió
que si algú fa mal se'l farà a si mateix. A mi el que m'ha fet mal és veure una
nena tan petita en un paper tan brut com aquest. Fa poc dies ja em vaig
lamentar que dues nenes de deu o dotze anys actuessin en una obra de Rodrigo
Garcia vestides i movent-se com dues putetes. Potser amb l'edat m'estic tornant
carca.
De totes maneres intentaré opinar sobre
l'obra des del punt de vista teatral. L'escenografia molt bé; freda, fredíssima
com penso que demanava la peça. L'únic inconvenient és que "la gàbia"
estava molt elevada i penso que als de la primera fila els han donat una mica
pel sac; jo, que venia informat, estava a la sisena (no hi ha res com tenir
amics). També hi ha hagut un altra d'inconvenient, no sé si atribuïble al muntatge:
l'audició. Al Benito, al Carreras i al Pi se'ls ha sentit prou bé perquè tenen
veus potents masculines, però a la Ulldemolins s'ha patit per entendre-la clarament
i a l'actriu infantil se la sentia fatal. És molt difícil, o potser impossible,
que una nena tan petita projecti bé la veu des de dins una gàbia.
Obviant el tema acústic, crec que les
actuacions han estat totes bones i que Juan Carlos Martel els ha dirigit bé.
Les projeccions, videomapping o el
que fos, nota alta. M'ha sorprès que el Lliure de Gràcia no estava massa ple,
però els assistents han aplaudit amb furor; jo ho he fet moderadament perquè com
a obra no m'ha semblat com per a tirar coets.
Et ratifico que jo, asseguda al mig de la segona fila, només vaig poder entendre una tercera part del que deia la Mar Ulldemolins. És una pena que molts actors no diferenciïn entre parlar davant d'una càmera i parlar en un escenari (i que ningú no es preocupi de comprovar si la veu dels actors arriba a la darrera fila).
ResponEliminaAbsolutament d'acord.
Elimina