MOMENTUM
(concert de Clara Peya als #dillunskabrota)
Als #dillunskabrota
acostumem a oferir teatre de diferents tipus, però aquesta vegada hem inaugurat
la cinquena temporada —la cinquena ja!, tempus
fugit com deien els clàssics— amb un concert, un concert al que hi afegiria
el qualificatiu de luxe, i no perquè els assistents ho fessin molt mudats —les
senyores amb vestits llarg i molt enjoiades, i els homes abillats d'smoking— no. El luxe venia per la
qualitat, i aquesta propietat li va posar la Clara Peya.
La Clara és una
jove compositora i intèrpret que destaca per moltes virtuts: una capacitat de
treball quasi inabastable, un virtuosisme a nivell tècnic poc freqüent i, el
més important, una creativitat que a mi em sembla que no té límits. Jo ja fa
uns anys que em vaig a atrevir a dir que era el Carles Santos del segle XXI; si
a algú no li agrada em disculpo.
Amb tot aquest
bagatge, i una generositat immensa va dir que sí a la proposta de fer un
concert als #dillunskabrota, i els que els muntem vam posar fil a l'agulla tenint
clar que no el faríem amb una sabata i una espardenya, que necessitàvem, sí o
sí, un piano de concert, un piano de cua i un lloc d'alguna manera especial, i
gràcies a la regidoria de cultura de l'Ajuntament i a la presidenta del Ateneu
Igualadí ho vam aconseguir. El nostre reconeixement.
"Momentum"
és el títol del recital, i segons l'autora es tracta de la memòria selectiva,
convertint els recordes en notes perquè esdevinguin immortals. Un recorregut de
vivències, i així va ser. Va començar amb un repàs al disc que
va fer amb motiu de la mort de la seva tieta, concertista de piano que morí
prematurament, i després es deixà anar passejant-se per diverses èpoques de la
seva curta (per joventut) però dilatada, experiència musical.
A mi, personalment,
em va transportar a la música de Keith Jarret, Chick Corea i fins i tot Joseph
Zawinul, especialment quan va u tilitzar el sintetitzador, però al cap d'un
moment em va semblar sentir Mozart o Bach, perquè la Clara no està enfocada en
només un tipus de música. Al seu cap, a la seva "olla", hi cap tot i
ho transmet a les seves mans que no tenen límit a l'hora de desplaçar-se precisa
damunt el teclat. El primer és un do i el segon una habilitat, però totes dues
coses desenvolupades fruit de moltes hores de treball. Cap al final no va
oblidar-se d'un record especial per als perseguits per un estat que ja no és de
dret, i li va fer un homenatge a Valtònyc dedicant-li un rap.
Després del
concert, traslladats al Jardí Prohibit de l'Ateneu on vam oferir l'habitual
pica-pica, i comentant amb els assistents, es van sentir tota mena d'opinions
favorables, algunes de molt interessants com les de més d'un docent de piano
clàssic confessant que li va costar d'entrar, al començament, però agraïa molt que la Clara li
havia fet descobrint l'enorme camp que hi ha per córrer en la música, sempre que
hi hagui una ment privilegiada que te'l fes descobrir. Enorme elogi provinent
de persones cultes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada