VILAFRANCA
(al Teatre Kursaal de Manresa)
Jo de teatre en
veig bastant i força variat, però els que em coneixen saben que les meves
preferències van cap al de text, i si és coral i fins i tot melodramàtic,
millor. Doncs avui n'he tingut el goig complert perquè Vilafranca (un dinar de Festa Major) té tot això i més. Jordi Casanovas,
l'autor —que també l'ha dirigit— ha tancat així la seva trilogia sobre
l'identitat catalana: Una Història Catalana, Pàtria i ara aquesta, tot i que
"es comenta que la tri" podria acabar en tetralogia. Vista la
capacitat d'aquest xicot, no m'estranyaria que acabes fent una mena de Comèdia
Humana, com Balzac, però en teatre, i encara no té quaranta anys.
Estem a l'any 1999,
30 d'agost Sant Fèlix, diada de la Festa major de Vilafranca. La Cristina ha
convidat a dinar als pares, germans i nebots. El pare té alzheimer i quasi no
reconeix ni a fills, ni a cònjuges ni néts. Serà l'últim dinar tots junts? Hi
ha tensions perquè hi ha problemes i temes econòmics mal resolts. Com deia la
meva àvia de les famílies: el que no té un nap té una col, però per sort encara
els queden restes d'amor i, per tradició, la família encara és molt important i
pesa molt.
Sebastià Brosa ha
ideat una escenografia molt adequada per la peça: la primera part passa al pati
de la casa i la segona al menjador, només aixecant una mena de sostre i baixant
una làmpada damunt la llarga taula. L'obra, com ja he dit és coral, amb onze
actors a escena representant diferents papers en diferents èpoques, i això
comporta dificultats. Doncs haig de dir que el càsting és perfecte; penso que
no podien triar millors intèrprets per a cada paper. Vull fer menció d'un
detall: la banda sonora. No és el més important, però en les obres bones tot
suma i l'aportació d'Anna Roig i L'ombre de ton Chien, ha donat un toc de
qualitat amb la seva preciosa cançó que ha sonat en els moments adequats
—felicitats Carles per la part que en toca—.
Jordi Casanovas ha
dirigit a tota la penya amb rigor i autoritat. Aquestes obres que fan pensar en
els grans dramaturgs nordamericans com Williams, Albee o Miller, necessiten mà
de ferro perquè cap personatge s'escapi i faci de ....... —ompliu la línia de
punts amb el nom d'un actor famós descontrolat— el paper estereotipat d'actor famós. Amb
aquesta autoritat l'obra s'ha fet creïble i les dues hores i deu minuts han
passat volant. Nota alta pels intèrprets, tan els veterans, com els medium, com els junior. Tot ha fluït amb
naturalitat i res ha grinyolat, que amb tanta colla ja té mèrit.
La sala gran del
Kursaal de Manresa plena d'un públic que ha aplaudit amb ganes i ha fet sortir
a saludar als actors una pila de vegades. Per cert, que el Kursaal per l'inclinació
de la platea, la seva acústica i tota l'instal·lació, és un dels millors
teatres de Catalunya. Enhorabona!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada