JOANA 2015 BATALLA CAMPAL
(al teatre Eòlia)
Al primer terç del segle XV, en plena
Guerra dels Cent Anys —el que la va batejar es quedà curt perquè en va durar
cent divuit—, una noieta que es deia Joana, dita la Pucelle d'Orléans, va sentir veus que li manaven expulsar els
dolents (els anglesos) de França. En part se'n va sortir, però al final la van
fregir a la foguera. Veieu per on van els trets?
El primer que veiem només d'entrar al
Teatre Eòlia és un terra amb uns rectangles dibuixats, emmarcant unes frases
escrites en valencià, i per sobre coses diverses: unes taronges, un conillet de
peluix, una samarreta de superman, una espasa de fusta... Sembla un joc de la
xarranca, i sí, ho podria ser perquè de seguida descobrirem que la protagonista
és una nena. En un extrem també hi ha un músic; un guitarrista que li farà de
contrapunt.
Es diu Joana, la nena, i viu a Montaverner,
un poble de la vall d'Albaida, i no para quieta. Ens explica amb entusiasme el
seu primer record, la seva mare donant-li el biberó; la primera paraula que va
dir: Gustavo, el nom del seu tiet i una pila de coses més sense parar de xerrar
i moure's amunt i avall. És vital i entusiasta. Quan des de la porta de casa li
crida a sa mare "surto", ja està lluny; va a buscar a la seva amiga
Maria a la pitjor hora de calor, quan tothom té portes i finestres tancades...
Un dia està sola al camp —segurament a
l'hora de la calor, quan no ha trobat cap amiga—, i sent una veu que li diu que
ha de salvar el món i expulsar els dolents. Primer es pensa que és una broma de
la Maria, però quan veu que no hi ha ningú amagat, molt seriosa agafa l'espasa
de fusta i se'n hi va.
No penso explicar res més perquè
l'obra està construïda com si haguessin fet puntes de coixí, una filigrana, i
si continuo explicant coses ho espatllaré, hi quan parlo de construir en plural
és perquè la dramatúrgia la signa Pabol Ley, però sol (ho diu ell) no l'hauria
pogut fer. Ha estat un treball d'equip —work
in progress, o com li vulgueu dir— junt amb la co-directora Ester Villamor,
el músic i compositor Javier Gamazo i l'actriu Raquel Ferri, que és de la vall
d'Albaida, d'aquí el preciós valencià en que està escrita i la manera de dir-lo
d'ella.
És la primera vegada que veig aquesta
actriu, i haig de dir que m'ha robat el cor. Sap el que són els matisos, té una
dicció clara, és expressiva tan amb la cara com en el cos, i està en un estat
físic notable, doncs en un moment de l'obra s'està saltant i corrent sense
treva una bona estona. És la primera vegada que la veig, però no serà la última, perquè
sortosament forma part de la nova Kompanyia del Lliure. Congratulem-nos-en.
Llàstima que l'obra ha caigut avui de la
cartellera, però això al Grec ja passa. Espero que la reposaran; no es pot
"suïcidar" una obra d'aquest nivell, que a més de rebre bones
crítiques ha tingut un gran suport del públic, al menys dels que avui omplíem
l'Eòlia, que hem aplaudit repetides i repetides vegades. Quan la facin en algun
lloc, caceu-la, és de visió imprescindible.
Una reflexió: no sé si us passa a
vosaltres, però a mi sí. Surto d'una obra immensa, grandiosa, boníssima; posada
en escena espectacular, il·luminació, vestuari, moviment escènic fora del comú. No sé... "El Mestre i Margarita" per exemple (Teatre Lliure, juliol del
2012). Al sortir trobem companys i comentem el text, el muntatge, les segones
lectures, les diferents interpretacions i ho intelectualitzem (o ho provem)
tot. Fins i tot si tenim el dia tonto arribem a pensar el molt que en sabem, de
teatre. En canvi hi ha obres fetes amb pocs mitjans, una actriu i una dosi d'entrega
descomunal de tot l'equip i en contes de fer-te el saberut només et ve de gust
pensar-hi i ser feliç, com avui.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada